sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לדבר על חינוך טוב במאה 21-ה ללא מתן משקל ניכר לחשיבה הספקנית , האוטונומית והביקורתית . לחובתנו נזקפת היסטוריה ארוכת ימים של משטרים שפעלו בשיטתיות - באמצעות מערכות החינוך , בין השאר - כדי לעוור את עיני הציבור כלפי עוולות המציאות ולשמור אותו בור ונחשל ; לתכסס את תודעת הציבור , לשבש ולעקם אותה עד כדי השלמה עם אבסורדים מוחלטים , כגון - בלשונו של אורוול - "בערות היא כוח , חירות היא עבדות , מלחמה היא שלום . " במאה 20-ה היה לעיוורון הזה , מימין ומשמאל , בקרב דתיים ובקרב חילוניים , מחיר קטסטרופלי : למעלה ממאה מיליון קורבנות ועוד מיליונים רבים שנדונו להגליה , לנכות , לדיכוי , לשעבוד , להשפלה ולאפליה . על החינוך , כדברי צבי לם בספרו מלחמה וחינוך , לא רק להימנע מלחבור להתלהמות החברה ולשלהוב ההמונים , ולא רק להסתפק בחבישת פצעי המלחמה שהייתה , אלא - בראש ובראשונה - להכשיר את הצעירים לבגרות אינטלקטואלית , מוסרית ופוליטית , שמכוחה יימנעו המלחמות הבאות וייחסכו מן הדורות הבאים פגעי ההרס , האומללות והשכול ; אלה הרעות , שאנו , בבורות גדולה , בהיסח הדעת , בהונאה עצמית , בעדריות מקורנפת , ולעתים אף בכוונות רעות ממש , נוטים להביא על עצמנו . הפרספקטיבה הביקורתית נחוצה לנו לא רק כחיסון נגד הקטסטרופות הגדולות והזוועות הנוראות . רבים הם מבקרי מערכת החינוך הטוענים נגדה , שהעשייה המתקיימת במסגרתה היא הרבה דברים חרץ מחינוך . היא משרתת את האידאולוגיה הפוליטית , את הדת הדומיננטית , את הקונפורמיות החברתית , את הלגיטימציה למלחמה ואת שימון חרושת הכלכלה : הכול מלבד ההתפתחות המלאה של הצעירים וקידום האנושות אל תרבות איכותית וראויה , המקיימת והמטפחת שלום , רווחה , השכלה , צדק חברתי ושפעת יצירה . מאז הביקורות הנוקבות של מונטיין , של רוסו ושל קאנט בראשית העת החדשה , דרך אלה של טאגור , ניטשה , ראסל , ניל , קרישנהמורטי , דיואי , קורצ'אק , בובר , פריירה , סמילנסקי ואחרים במאות 19-ה וה , 20- עד להוגי חינוך בולטים בני זמננו , כגון קוזול , גרין , נודינגס , בלייק , בריגהאוס , הנסן ונוסבאום - חוזרת ועולה הביקורת , שבתי הספר נעשו משרתיהם של המון אדונים : כולם בעלי אינטרסים חיצוניים לחינוך . למענם ממסדים בבתי הספר את מתכונות הסטנדרטיזציה התפוקתית של הציונים , את מנגנוני המשמוע והנרמול של הצעירים , ואת הכיווץ הטכנוקרטי של המורים . ועל אינטרסים חיצוניים אלה , במזבחות משוכללים להמונים , מקריבים את חדוות הילדות ואת הסקרנות הטבעית , את הלמידה המשמעותית ואת האותנטיות האישית , את ההשכלה הרחבה ואת האוטונומיה הביקורתית , את האמון בזולת ואת הסולידריות האנושית , את הדמיון היוצר ואת אנינות

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help