sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המשתמשים . את הנחת היסוד הזאת אמנם יש לבחון בביקורתיות , אך גם התמקדות בתופעת ההרס היצירתי מבעד לעדשה של פרויקט המודרניזציה או הקפיטליזציה היא חלקית . כפי שעולה מהמאמרים בספר , המודרניזציה והקפיטליזציה קשורות גם לפרויקטים קולוניאליים ולאומיים שבמסגרתם תחושת העליונות התרבותית של קבוצת המתיישבים על פני קבוצת הילידים משמשת הצדקה ערכית לפעולות תכנוניות ולהשבחה במרחב ( סעיד . ( 2000 פעולת ההרס של המרחב הנגזרת מעמדתו המקצועית של המתכנן אינה מוצגת אפוא כפעולת הרס לשמה , אלא כביטוי למודרניזציה ולנאורות תרבותית המצדיקות אותה . ( Yacobi 2003 a ) סוגיה זו עולה במובהק במאמרו של גיא פודולר , המנתח את התמורות המרחביות בסאול . עם פיצולה הרשמי של האומה הקוריאנית הוכרזה סאול כבירתה של דרום קוריאה , וכיום היא אחת הערים המאוכלסות ביותר בעולם . במאמרו פודולר מציע שבתהליך הצמיחה הפוסטקולוניאלי של סאול שזור ניסיון להגדיר ולהגדיר מחדש את זהותה הלאומית של דרום קוריאה באמצעות שינויים מכוונים בנוף העירוני ורצף של הקמה , הריסה ושיקום של אתרי זיכרון ואתרים היסטוריים בולטים בעיר . פעולות אלה מלוות בשיח פוליטי שמתווך ביניהן לבין תהליכי הבניית הזהות הקוריאנית . הזיקה בין עקרונות התכנון המודרניסטי ובין ההיסטוריה הקולוניאלית עולה במאמרה של ליאורה ביגון , העוסק בעיר דקר שבסנגל . כפי שכותבת ביגון , דקר נבנתה על פי מאפיינים קולוניאליסטיים צרפתיים שביקשו ליצור לא רק מערכת מוחלטת של שליטה באוכלוסייה הילידית , אלא גם חלופה מרחבית מודרנית לכפרי המקומיים . מאמרה של ביגון מתרכז בתקופה הקולוניאלית ובשנים שאחריה - מייסוד דקר במאה ה 19 ועד לשנות השישים של המאה ה - 20 ובוחן את המדיניות הקולוניאלית הצרפתית באשר לשמות רחובות בעיר לעומת אוצר המילים שיוחס לרחובות ולמקומות על ידי התושבים האפריקנים . טענתה היא שההדרה של האוכלוסייה המקומית מהשכונות האירופיות הועצמה בין השאר על ידי מדיניות מתן השמות לרחובות , ששיקפה את הזיכרון הרשמי שהשלטון הקולוניאלי ביקש לטפח והוקיע את ההיסטוריות ואת הזהויות האפריקניות . לאלה לא הוקצה מקום במרחב שהאירופים תפסו כמרחב שישמש מודל למקומות נוספים במושבות של מערב אפריקה . השער השלישי - "מרחוב הזיכרון המתנגד" - מדגיש את ריבוי השחקנים והנרטיבים המעורבים בתהליכי מרחוב הזיכרון ומאתר את הפעולות שנוקטות קהילות הנמצאות בשוליים הגיאוגרפיים והחברתיים כדי לעצב את המרחב לפי 2 תפיסות שונות מאלו הממסדיות . ההכרה בריבוי הקולות הבאים לידי ביטוי בעיצוב המרחב מתפתחת בשנים האחרונות וגורעת במידת מה מכוחם הבלעדי . 2 ראו Jacobs 1996 ; Hillier 1998 ; Sandercock 1998 ; Fenster 2004 b

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help