sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בהקשר החברתי , וכן דן בהקניית תכנים למושג האזרחות . המחקר הקיים ' משתמש במושגים הקשורים לעולם התכנון כדי לנסח שיח ופרקטיקה תכנוניים אלטרנטיביים לתכנון המודרניסטי , שלדברי דיוויד הארווי ( Harvey 1989 ) מאופיין בהרס יצירתי , ( creative destruction ) קרי הרס פיזי שהצדקתו מבוססת על ההיגיון הקפיטליסטי והמודרניסטי . סנדרקוק ( Sandercock 1998 ) מוסיפה נדבך לטענה זו ואומרת שמתכננים מודרניסטיים אינם אלא גנבי זיכרון שמזהים פיתוח עם קדמה והורסים בשמה קהילות על ידי גירושן והרס בתיהן . מקרה מבחן מרתק לדיון זה עולה במאמרם של נועם לשם ואילה רונאל המתמקדים בהיסטוריה המרחבית של הכפר הפלסטיני סלמה , הוא שכונת כפר שלם בתל אביב-יפו . בפרק זה מתעדים הכותבים נוכחות ושרידות , היינו את הישרדותם של השמות הערביים אל מול העברות הכפוי של המרחב הישראלי ; את המתח בין מציאות מרחבית ובין הניסיון לכפות שינויים רדיקליים בתוכניות מתאר ובינוי ; ואת ההתפרצות האלימה נגד השרידים המרחביים של העבר הערבי . במחקרם מצביעים לשם ורונאל על האופן שבו כפר שלם ממשיך להיות מרחב הטרוגני "שבו עבר והווה מתקיימים זה בצד זה ונסמכים זה אל זה ביחסים עדינים של תלות הדדית" ( עמ' . ( 101 הכותבים מראים כיצד מאבקם המתמשך של תושבי כפר שלם היהודים נגד תוכניות הפינוי וההריסה של הבתים הערביים , אף שאינו חלק משיח השימור והמורשת הארכיטקטונית המתקיים בלהיטות רבה במרכז תל אביב , מאפשר את השתמרות ההיסטוריה המרחבית של סלמה כחלק ממהלך החיים של התושבים . נושא מרכזי בהנצחה וזיכרון שמוכתבים מלמעלה הוא מתן שמות לאתרים , לרחובות ולכיכרות , המבטא את כוחה של המדינה . עניין זה עומד במוקד מאמרו של יורם מיטל על המרכז החדש של קהיר , שהוא מרחב ציבורי וסמלי בעל ערך רב למדינה המצרית . במחקרו מיטל עוקב מבחינה היסטורית ופוליטית אחר שינוי ושימור של שמות רחובות וכיכרות במרכז קהיר ובוחן אירועים מרכזיים שנערכו באזור ואת השיח עליהם . כל זאת כדי לחשוף את הפער בין כוונותיהם של מעצבי הסדר במרחב הציבורי ובין האופן שבו נתפס ומפורש מרחב זה בקרב הציבור הרחב , ובכללו מבקרי הסדר השלטוני המבטאים את עמדתם גם במגוון תוצרי תרבות ומקורות אודיו ויזואליים . לדבריו , "שמות הרחובות והכיכרות במרכז הבירה המצרית הם טקסט עשיר המכיל אין ספור ביטויים למאבק הניטש בין מעצבי הסדר ההגמוני ובין יריביהם מבית" ( עמ' . ( 125 הפרדיגמה המודרניסטית בתכנון רואה בכלים טכנולוגיים ומדעיים מפתח לפתרון בעיות וליצירת שינויים חברתיים , וגישה זו מעצימה את מקומו של המתכנן כמומחה אובייקטיבי בעל יכולת מקצועית להגדיר מהי טובת . 1 ראו לדוגמה פנסטר . Sandercock 1998 ; 2003 ; Fenster 2004 a ; 2007

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help