sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ומתבוננת בתושבים כשחקנים חברתיים פעילים של המרחב העירוני ולא רק כמשתמשיו הסבילים . במאמרה איזנברג מנתחת פרקטיקות אלו כמחאה וכהתנגדות למגמות הניאו ליברליות המאפיינות את עידן הגלובליזציה ויוצרות עיר מנותקת ומנתקת מחוויות יומיומיות קונקרטיות . בכינון הגינות הקהילתיות ובתחזוקתן מבקשים תושבי העיר , בעיקר ממעמד חברתי כלכלי נמוך , להבטיח את זכותם לחיות בעיר ולייצר בה מרחבים בעלי צביון קהילתי שאינם מוכפפים להיגיון זה של הרכוש הפרטי . איזנברג מוצאת שפעילויות אלו נעות על הציר שבין פרקטיקות של הישרדות לפרקטיקות של מחאה ורואה בהן ביטויים של פוליטיקה אורבנית ופוליטיקה של זיכרון אלטרנטיבי . שני המאמרים שהוזכרו מדגישים את הממד הקולקטיבי של הזיכרון ואת השלכותיו על המרחב , ולפיכך ההבחנה בין זיכרון קולקטיבי להיסטוריה כשני ייצוגים נפרדים של העבר ( Halbwach 1992 ) חשובה לענייננו ; ההיסטוריה מוגדרת כלימוד מדעי של העבר המנותק מהמציאות הסוציו פוליטית המיידית , ואילו זיכרון קולקטיבי הוא חלק אורגני מהחיים החברתיים ומשתנה בתגובה ליחסי הכוחות החברתיים . ( hooks 1990 ; Halbwach 1992 ) בהקשר זה טוען ג'קי פלדמן במאמר השלישי בשער זה שמבט דיאכרוני והשוואתי על המרחב המונומנטלי ועל השינויים המתחוללים בו עשוי לתרום לחקר ההנצחה הלאומית בת זמננו . במאמרו הוא נדרש לשני אתרי הנצחה איקוניים בחברה הישראלית : מתחם יד ושם המנציח את זיכרון השואה ובית הקברות הלאומי והחלקה הצבאית בהר הרצל . בניתוחו הביקורתי מצביע פלדמן על השינויים באופני המרחיב ( spatialization ) של הזיכרון הקולקטיבי בישראל , ומתוך בחינה השוואתית עם המסר שהועבר בעת הקמת שני האתרים בשנות החמישים , הוא טוען שנופי הזיכרון של המאה ה 21 משקפים את השינוי שחל בתפיסת הגבורה והקורבנות בנרטיב הישראלי ההגמוני מאז ועד היום . אכן , העיסוק הרב במשמעויות המרחביות של הזיכרון מעיד שהזיכרון שינה את פניו : כפי שגורס פייר נורה , ( 1993 ) מחוזות זיכרון ( lieux de memoire ) מיוצרים מפני שאין עוד סביבות זיכרון . ( milieux de memoire ) לדבריו , תופעות כמו כלל עולמיות , דמוקרטיזציה ותקשורת שמו קץ לאידיאולוגיות הזיכרון המבטיחות מעבר סדיר , רציף ובלתי מופרע מהעבר אל העתיד . מאחר שאיננו חיים בהווה את אירועי הזיכרון ההיסטורי הקולקטיבי שלנו , עולה צורך לייחד להם מחוזות של זיכרון , ומעתה שוב איננו נמצאים בתוך ההתרחשות האמיתית אלא בתוך ההיסטוריה . מחוזות זיכרון אלו - הלובשים צורות כגון אנדרטאות , ארכיונים , ימי זיכרון וטקסי זיכרון - מתהווים כשהזיכרון הספונטני והיומיומי אינו קיים עוד , ועל כן מרחוב הזיכרון מסייע בהפיכתו לחלק מההיסטוריה . ( Padan 2004 ) השער השני - "תכנון מלמעלה : הרס יצירתי , בנייה ושיקום" - עוסק בתהליכים מרחביים שיוזם הממסד , אך לא רק בהקשר ההיסטורי אלא גם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help