sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הכוחות החברתיים המיתרגמים לעשייה קונקרטית . בהתבסס על דיון ביקורתי בשימוש במרחב הנחיה ( lived space ) בהקשרו המודרני , הלאומי והפוסטקולוניאלי אנו מבקשים לפתוח בספר זה דיון רב תחומי בהקשר החברתי , הפוליטי , התרבותי והמרחבי של זיכרון והשכחה ולהדגיש את העושר ואת רוחב היריעה התיאורטי והיישומי של הנושא . אחת השאלות המרכזיות שעמדה בפנינו כעורכי הספר נגעה לארגון סדר הפרקים הטווים רשת קואורדינטות נושאית ; בכל אחד מהמאמרים אפשר למצוא דיון בסוגיות מפתח - כגון שיום ( naming ) הזיכרון במרחב ; זיכרון מתנגד וחיי היומיום בעיר ; הבניית נוף תרבותי בהקשרים לאומיים ועוד - ולכן לא בנקל מצאנו חלוקה תמטית אחת . לבסוף החלטנו לחלק את הספר לשלושה שערים , שכל אחד מהם מקבץ מאמרים המבליטים נושא אחד דומיננטי , אף שיש בהם ביטוי גם לנושאים אחרים שהספר עוסק בהם . השער הראשון "פרקטיקות יומיום של מרחוב אלטרנטיבי : שימור , שיבה והנצחה" - דן במקומם של חיי היומיום בהבניית הזיכרון ובבניית הנוף העירוני כאתר של התנגדות פוליטית , חברתית ותרבותית . כאן המקום לציין שמבחינה תיאורטית , העיסוק ביומיום נחשב שולי וחסר ערך מדעי , בייחוד מאז התפתחות תנועת ההשכלה והמודרניות שיצרו הפרדה בין מדע "טהור" ( אמנות , פילוסופיה , מדעים מדויקים ) ובין מדע "שולי , " שעליו נמנים בין היתר גם תחומים במדעי החברה שהיומיום הוא חלק מעיסוקם . שינוי בתפיסה זו חל בשנות השבעים של המאה ה , 20 ודורותי סמית ( Smith 1988 ) לדוגמה , בהתבסס על הביקורת הפמיניסטית , קראה להכיר בחיי היומיום כקטגוריה אנליטית שדרכה אפשר ללמוד לא רק על אורח חייהן של נשים אלא גם על האופן שבו חיי היומיום משמשים זירת משא ומתן ליחסים חברתיים . השער הראשון מאמץ עמדה זו ומאפשר לקרוא את שלושת המאמרים שבו מתוך התייחסות לייצור המרחב על ידי קהילות שזיכרונן הקולקטיבי הושכח . מאבקן של קהילות אלו , כפי שעולה בין היתר מהמאמר של ספא אבורביעה על עיצוב המרחב של בדווים בנגב , מייצר פרשנויות אחרות למרחב היומיומי , מאתגר את הסדר המרחבי של הממסד המדינתי , ולעתים אף מתריס נגדו במפורש . ביתר פירוט , במאמרה מבקשת אבורביעה לבחון את השפעת השינויים המרחביים שהכתיבה המדינה על עיצוב זהותם של הבדווים בנגב , ובייחוד את האופן שבו המרחב הנוסטלגי מהעבר מכונן זיכרון והופך את המרחב בהווה לזירת התנגדות . חוויית הגלות הפנימית של הבדווים , המכנים עצמם "מגורשים , " משקפת זיכרון של עבר אוטופי , והוא נקשר אל העתיד דרך תקווה לחיים שלמים ושלווים יותר באמצעות חזרה לאדמתם ול"עצמם . " מאמרה של אפרת איזנברג אמנם בוחן אתר שונה לחלוטין - הגינות הקהילתיות כניו יורק - אך עוסק בסוגיה דומה . איזנברג מתארת את הגינות הקהילתיות במרחבים המאפשרים לייצר מגוון נופים תרבותיים ואישיים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help