sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

התם על בן כפרם זה בחייו הגלויים , שלגביו הם חיי האושר העליון ממש , ותמיהה זו מצידם , שכולה אומרת חשדנות ואי אימון ביושרו ובאושרו , היא הכופה אותו , כביכול , שינסה וישוב וינסה לשכנע אותם , שאינו מאחז את עיניהם בסיפוריו על שכרו הגדול בצניעות חייו . סגנון הדברים ב'וולדן' מעשי ענייני הוא כל כך , שכקוראיו המעטים לפני מאה שנה עשויים קוראיו גם היום לחשוב , שמתחילת כתיבתו לא בא כי אם לזכות את מחברו בעיני הבריות , סוף סוף , כביכול , הגיע המחבר על פי האכספרימנט המוצלח שלו לברר לעצמו את צדקתו בחייו המוזרים למראשיתו ! כאן על שפת וולדן הגיע לראות מה שלא זכה לראות בחזון רוחו קודם , כיוון שכאן בלבד הגיע לידי חיי מעשה שיש בהם כדי להוליד חזון חדש . חיי מעשה אלה , כביכול , הם קרן חזותו האחת של היוצר ביצירתו זו — כל כך , שאפילו חיי הרוח , היונקים מהם , עיקר הספר בכמות ובאיכות , אתה עשוי לראותם כטפלים לעיקר , כמשתלשלים דרן אגב מתוך העיקר המדומה הזה . אין תורו פוסק אמנם מהמראותיו בכל מקום ומקום ב'וולדן' אל רקיעי ספירי , אל עולמות הערכים הנעלים שבחיים , כגון : אהבת הטבע ! הפלאת העבודה החקלאית ויגיע הכפיים על השירה הגדולה שבהם ; התפארת שבחיי החברה , בקידמה ובהיסטוריה האנושית ן חירות הרוח , עם שהיא מקבלת על עצמה עול חיים עלי אדמות דווקא , הוד השירה שבכתב : עילאיותה של ההאזנה המיסטית לנצחיות שברחשי ההוויה מרגע אל רגע . ואילו הקורא עשוי שיראה אף כל אלה כאילו אינם אלא מרחיבים ומעמיקים מהויותיהן של מסגרות סיטואציוניות בלבד : הקמת צריף , אפייה ובישול , טיול וסיור , דייג ושיחה עם אחד מפשוטי עם ביער ועל פני המים . והוא הדין במקומות הפיוטיים המרובים שבספר , בפרקי שירה עמוקים הללו , שמעטים כמותם בספרות הפרוזה לתחושה ולביטוי , הנותנים פה לשעות היום והלילה , לעונות השנה , לגווני שמים ועננים וקרח על פני הבריכה , לקריאת התרנגול עם שחר ולקול הינשוף עם לילה . פרקי שירה אלה , המשתרעים לעתים קרובות על פני עמודים שלמים , אף הם נכתבים כאילו הם משתלשלים דרך-אגב וכלאחר יד מתוך העניינים הסיטואציוניים המעשיים , שכל מעייניו של הכותב בהם , ורק בהם , למראית העין . מין ערמומיות חריפה ומבודחת , 'ערמה ינקאית , ' לפי הכינוי האמריקני , מזוגה בכתיבה זו , היוצרת על דעת כותבה אותו מקסם כזב נוטה להשלות את הקורא , להסיח דעתו מתוכיותה אל חוציותה . אף הצורה הספרותית הסוגיית , צורת המסה , שבה נכתב כל פרק שב'וולדך , מסייעת הרבה לעיצובו ולגיבושו של הרושם החיצוני שבו בלב קוראו . אין

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help