sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

טית , הסיפורית הפרוזאית בכלל זה , כשאתה בא ומסכמה , מוסר תכניה הממשיים ומשלה עצמך מתוך כך להאמין , שהגעת להבינה הבנת אמת שיש עמה הנאת אמת . 'וולדן' אף הוא פיוט הוא , שההנאה בקריאתו היא הנאה מגית \ כל עצמו ארג של מלים , פסוקים וסעיפים , הנוסכים עליך קסם ואתה הולד שבי אחרי משזרם כשהוא לעצמו . ארג המסכת של 'וולדך הוא העיקר שבו ! כל כמה שכוח התבונה מפעילו בקריאתו , הרי מפעם אותך הספר , בעיקרו של דבר , משום שאתה נעשה בן לוויה ליוצרו לא בחוויותיו העיוניות הרג שיות כמות שהן בעירומן , אלא כשהן בלבושי חוויותיו אלה המילוליים דווקא . בלבושי דיבור אלה שלו אתה מתחקה עמו יחד על שורשי החיפושים המגיים שבמרקמם , כשמלה מחפשת לה את המלה הנכונה בת זוגה , פסוק מחפש לו את הפסוק הנכון בן זוגו וסעיף —את זיווגו מן השמים בסעיף שלאחריו . סוד הזיווג שבטכסט ספרותי אמנותי רב ערך הוא שפועל אף כאן , בצירוף מםות זה המעמיד את 'וולדן / פעולה מכשפת מבושפת , עד בדי להשכיח מן הלב את היסודות הסיפוריים התוכניים שבו . ואפילו אין הקורא חש כאן כי אם במצי אותיותו של הספר בלבד , הן מבחינת המעשיות החילונית שבפרטיה , הן מב חינת לשון דיבורה הנוקשה המפולד , עשוי הוא לראות ללא קושי , שאין כל ערך שהוא לעובדות הסיפוריות שבו —אלה אינן מקימות בו פיגום של סיפור מעשה ועלילה אף במיעוטם . קורא אתה את הספר בעיון אפילו פעם אחת , ואתה הולד ונוכח , שאט אט מתפוגג יסוד סיפורי זה שבו לעיניד ממש . אפשר , כבר מתחילת קריאתך מתברר לך , שיסוד זה מקםם שוא הוא בלבד , ואף על פי שהוא חוזר ופוקדך במשך קרי אתך כולה . פשוט , מתברר לך שאפילו מסגרות סיפוריות ממשיות הללו שב ' וולדך כלל וכלל אינן הכרחיות לגופו ולנשמתו : אף במסגרות אפשריות אחרות , שאף הן דוקומנטאריות ואבטוביוגראפיות לחלוטין מבחינת הזמן והמקום , יכול היה הספר להיכתב בידי אותו יוצר , עמקן ואיש המעשה כאחד , ללא שישתנה כלום בפנימיותו — בדעות ובהלכי הרוח שבו . אפילו משמעויות רוחניות הללו שב'וולדך אינן מופיעות כחידושים שנת חדשו לבעליהן , להנרי תורו , כאן דווקא בימי שבתו בדד על חוף אגמו האהוב . אדרבה , כל מה שאתה מתקדם בקריאתו אתה מכיר ויודע , שאין הספר בא כי אם לחיות — לחיות ולא להחיות — בלב מחברו אמתיות גלויות וידו עות לו משכבר הימים , להרחיב ולהעמיק בלב ביתר שאת וביתר עוז חוויותיו של אדם חולם מאמין וחכם החיים עד כדי פיכחון פילוסופי , שחי אותן מיום שעמד על דעתו , במשך שנים רבות קודם להתבודדותו , שאף היא אינה אלא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help