sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היהודי ננד מסורתו הדתית , המתבטא בתביעה לתיקונה של המסורת ולתחייה לאומית , יצר יחס דראמאטי של היחיד אל עברו ואל חברתו . יחס זה עשוי היה להיות מקור לא-אכזב לסוג המחזה , שהוא הביטוי המרוכז ביותר לחוויה הדראמאטית . וראיה לדבר : שורה ארוכה של יצירות מסוגים שונים בעלי יסודות דראמאטיים מובהקים כגון : המונולוגים והדיאלוגים הדראמאטיים של י . ל . גורדון , הפואימות הדראמאטיות של ח . נ . ביאליק ( ובעיקר 'מתי מדבר' וימגילת האש' , ( הפואימות והבאלאדות הדראמאטיות של ש . טשרניחובסקי , ז . שניאור , י . כהן ואחרים . כמה מן היוצרים אף ניסו ידם בפואימות דראמאטיות ומחזות כאחד , ואף-על פי כן מה שצלח בידם בסוג הראשון לא הגיע לכלל עיצוב יאה בסוג השני . גם ההנמקה החברתית תופסת פחות ( אף-על פי שטעמה עמה ) בתקופה זאת מאשר בתקופות קודמות , מכיוון שתולדות המחזה העברי קשורים קשר הדוק בהתפתחותו של תיאטרון עברי . התקופה כולה עומדת בסימן של גישושי מסה ומעש לקראת תיאטרון עברי בגולה ( מתיאטרוני החובבים בברודי ולודז' ועד 'הבימה ( ' ובארץ ( מתיאטרון החובבים ביפו ועד לתא'י . ( סימן מובהק נוסף לצורכי הביטוי הדראמאטי הוא שפע המחזות שנוצרו ותורגמו בתקופה זו . הביבליוגראפיה של א . יערי ' המחזה העברי' מעידה על הכמות הגדולה של המחזות שנכתבה בשנים אלה . המחקר הביקורתי צריך לחזור אפוא ולשאול מה הן הסיבות לכשלונותיו ומגבלותיו של הסוג הזה בספרות העברית . [ ב ] מגמתו של חיבור זה היא לתאר באופן סינאופטי בעיותיו של המחזה העברי ההיסטורי בתקופת התחייה . אין הכוונה להעמיד שורת מונוגראפיות , אלא להאיר את הסוג מנקודות ראות שונות , כדי שתתגלה תמונה כוללת . נמנענו מן השיטה המונוגראפיה , משום שאין לנו מחזאים מובהקים שמחזותיהם עיקר ושירתם או סיפוריהם טפל ( להוציא שוהם , ואפשר גם ביסטריצקי ואשמן , ( וכן משום שהתמונה הכוללת מעניינת וחשובה יותר בעניין זה מן הדמויות כשהן לעצמן . מכל מקום נעסוק בכל אחת מן הדמויות העיקריות אגב דיון כללי . התיאור יהא מלווה ניסיון להעמיד בבחינת הסוג הספרותי הזה בספרותנוהעברית , שאלות אמנותיות ביקורתיות ואמות המידה בדיון זה תהיינה פנימיות , כלומר נתאר אפשרויותיו של הסוג כחיזיון תיאטרוני וכמבנה המבטא מתח דראמאטי , ונבדוק באלו עניינים מתגשמות אפשרויות אלה משתי הבחינות ( חיזיון ודראמה . ( נזדקק בדרך כלל לאמות מידה כלליות המתייחסות לכל יצירה אמנותית כגון : עוצמה , אחדות , מורכבות , וכד' , בהתאם לבעיותיו המיוחדות של המחזה , 5 עם שאנו בודקים את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help