sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא [ א ] המחזה העברי הוא אחת החלקות הנטושות ביותר בספרותנו . היצירות גופן אינן ידועות , והמחקר אף הוא לא הירבה ליתן עליהן דעתו . להוציא כמה סקירות חטופות , דיונים אנציקלופדיים ומסות מבוא 1 לא מצינו עבודות המקיפות נושא זה כולו או מקצתו . והרי סוג זה כולו חידוש הוא בספרותנו ; הוא היחיד שנוכל לומר עליו בהחלטיות , שאץ לו אב בתקופת הטרום איטלקית . השירה העברית עתיקת ימים היא ומתגלגלת בשינוי צורות ופנים מדור לדור ; המסורת הסיפורית ראשיתה במקרא , המשכה במדרש והיא נמשכת והולכת בשינוי צורה ( במקאמה ובסיפורי ספרות המוסר ) בדורות מאוחרים . ואילו הנסיונות הראשונים במחזה העברי הנצו באיטליה במאה השש עשרה . ואף נסיונות אלה לא יצרו מסורת או שלשלת קבלה של יוצרים ויצירות . מאז המאה הטיז נכתבו יצירות הרבה בצורה דמויית מחזה בלא שיהיו מחזות של ממש . בדרך כלל אין המחזות מ'צחות בדיחותא דקידושיך ואילך ( ומחזהו של י . סומו הוא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל ) אלא דיאלוגים ומונולוגים בין דמויות ורעיונות . ואף מחזות כביכול אלה נוצרו תחילה טיםין טיפץ , עד שבאה תקופת ההשכלה , והטיפץ נתרבו והיו לזרם איתן . גם בזרם זה לא ימצא המעיין מחזות תיאטרוניים רבים . יש שהסבירו כישלון זה הסבר עיוני עקרוני : המחזה נדחה על ידי עם ישראל משום שהוא עומד בניגוד למהות היהדות ולהשקפת עולמה - הרוח המונותיאיסטית אינה סובלת את הקוטביות הדראמאטית המושתתת על אושיות המיתוס ; אחרים העדיפו הסבר חברתי היסטורי : מחזה אינו יכול להתפתח אצל עם חסר מולדת וחסר תיאטרון . בין כה וכה מחייב השינוי בתנאי הקיום היהודי מאז ראשית המאה התשע עשרה בדיקה מחודשת של הסיבות לכשלונו של הסוג הספרותי הזה . שתי העילות שניתנו שוב אינן תופסות במלואן . הספרות החדשה צמחה בתנאים חדשים . הכיסופים החילוניים הטרום לאומיים והתנועה הלאומית פרצו פרצות בחומת השליטות היהודית ויצרו יחס מורכב אל אורח החיים ועולם הערכים של העם היהודי . המרד של האדם

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help