sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יש קשר קלוש בלבד עם הפעילות הרווחת בבתי הספר , פירושו של דבר שמשהו בסיסי מאוד השתבש בהבנה של המושג "חינוך . " התרופה הדחופה המוצעת במאמר לתיקון מצב עניינים זה היא השבת הפעילות הפילוסופית לקדמת הבמה החינוכית ומיצוי הפוטנציאל המעצים שטומן בחובו מהלך כזה . גם לדרמן-דניאלי מציעה להיעזר בפילוסופיה כדי לתקן את החינוך , אך גישתה ממוקדת יותר : שימוש בהגות קונקרטית , זו של מרטין בובר , לשם הפיכת הוראה שנשלטת כיום על ידי הגיונות טכניים לכזו שתעוצב על פי הגיונות דיאלוגיים . הבעיה שאנו ניצבים בפניה , לדעת לדרמן-דניאלי , היא קשה במיוחד , משום שהרטוריקה של ההוראה הדיאלוגית נישאת בפי כול ויוצרת את הרושם שמדובר בכוח עולה . הכותבת מראה , כי רבים מהחוקרים הנשבעים לדיאלוג ההוראתי מקדמים למעשה משהו שונה לגמרי , ולעיתים אף את ההפך הגמור : הוראה פונקציונלית ואינםטרומנטלית , המתאפיינת בגמישות אך אינה מוותרת על מציאת מנגנון הוראתי שיטתי , המצמצם למינימום את האי-ודאות והמתמקד בדרך הפעולה . אולם , דווקא האי-ודאות וההתמקדות בדרך ההוויה — על פי פרשנותה של לדרמן-דניאלי לבובר וליצירתו משה — הם הבסיס לכל הוראה דיאלוגית אותנטית ומשמעותית , ולכן מוקדש המאמר להמשגתם ולתיאורו של מה שהיא מכנה "נתיב חניכה להכשרת מורים להוראה דיאלוגית . " המתח שבין הצורך בניסוח משנה סדורה ובטוחה בעצמה לבין ההימנעות של משנה זו מאימוץ כללים ודרכי פעולה ברורים וחד-משמעיים מלווה גם את מאמרו של שי פרוגל . פרוגל שואף לקדם פרויקט של "אתיקה חילונית , " הנרתע מהפרטיקולריות של האידיאולוגיות הדתיות והפוליטיות ותחת זאת דוגל בתנועה מתמדת בין אינדיבידואליזם לאוניברסליזם . הוא מציג את קווי המתאר של אתיקה זו באמצעות סקירה של פריצות הדרך שהציעו , כל אחד בזמנו , ארבעה פילוסופים : שפינתה , ניטשה , סארטר וקאמי . על אף ההבדלים ביניהם , ארבעתם תרמו לרעת המחבר להתבססותה של תפיסה , שבמוקד שלה עומדים ההתעצמות של כל אינדיבידואל ומיצוי הווייתו , ושתכליתה היא לקדם בעת ובעונה אחת מוסר כללאנושי ואושר פרטי . בניגוד לפרוגל , אריה ונגר מתייחס במידה רבה ליחס בין אינדיבידואליות לקולקטיביות — או במונחיו ליחס בין ליברליזם לרפובליקניזם — כאל משחק סכום אפס . ונגר טוען שהחברה הישראלית נטשה את תפיסת הערבות ההדדית שאפיינה את היישוב ואת המדינה בעשוריה הראשונים לטובת אתוס ליברלי , המקדש את המרחב הפרטי ואת התחרות הכלכלית בין אינדיבידואלים , שאינם חייבים

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help