sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חוק זכויות התלמיד , נמצא בנקודת ההשקה של תחומי החינוך והמשפט , וזו אולי אחת הסיבות לכך ששוררת אי הסכמה כה עמוקה בעניינו . המסגרת השנייה היא " תגובות למאמרים , " ומטרתה לעודד דיאלוג בין כותבים לקוראים , שהופכים בתורם לכותבים . היא נועדה להקל על אחת הבעיות הקשות שחוקרים סובלים מהן : לא זו בלבד שהמחקר מצריך שעות רבות של עבודה מאומצת בחדר מבודד , אלא שגם כשהתוצאה של מאמץ זה באה לידי ביטוי במאמר או בספר , ההתייחסות אליהם היא לא פעם מועטה ומינורית , אם בשל המספר האדיר של פרסומים מתחרים ואם בשל הנטייה ההולכת וגוברת של המחקר להתחלק לגישות ולתת נישות שאינן מתקשרות אלו עם אלו . המאמר הפותח את הגיליון , פרי עטה של הגיאוגרפית וחוקרת האינטרנט חגית מישר-טל , מתמקד במושא מחקר מצומצם כביכול , אולם כזה המצליח לגבש באמצעות העיסוק בו תובנות רחבות היקף בנוגע למאפיינים בסיסיים של העולם בעידן הדיגיטלי . הניתוח שמציעה מישר-טל לגוגל ארת' ( Google Earth ) מאפשר לראות בו מראה עשירה ומרתקת שמשתקפים דרכה בזעיר אנפין שינויים מהירים ודרמטיים שמתרחשים בחברה ובתרבות בעידן הגלובליזציה ושקיים ביניהם מתח מתמיד : העצמת הפרט והתבססות גוברת והולכת על שיתופיות סולידרית ; התרחבות הנגישות של הידע והעמקת הפערים החברתיים ; דמוקרטיזציה של תהליך איסוף המידע ושכלול הדיוק המדעי ; והתעצמות הקפיטליזם הצרכני וירידה בכוחה של מדינת הלאום . כך מאפשר הניתוח הביקורתי של גוגל ארת' להמחיש כיצד בסביבות וירטואליות משוקעים ערכים , אינטרסים ואידיאולוגיות לא פחות מאשר בסביבות " מוחשיות" קלאסיות . גם מאמרם של חוקרי החינוך הגופני רוני לידור , נעמי פייגין , רחל טלמור , ישראל הררי ויצחק רם עוסק בשינויים הרבים שהביאו עימם העשורים האחרונים , אך הוא מציע מהלך הפוך מזה של המאמר הפותח : במקום לבדוק כיצד תופעה קונקרטית וממוקדת מאירה את התרבות כולה , שואלים הכותבים כיצד צריכים השינויים הרחבים שמתרחשים בעידן הפוסט מודרני להשפיע על תחום החינוך הגופני ולעצבו מחדש . הם מזהים שלוש תמורות מרכזיות — בעולם בכלל ובישראל בפרט — הרלוונטיות לרפורמות שיש לעשות בתחום פדגוגי זה : צמיחתן של טכנולוגיות מידע , המשנות את הדרך שאנו מבינים ומשיגים מידע ; התעצמות המגוון האתני תרבותי והלגיטימציה הגוברת לקיומו ; והתמעטות הפעילות הפיזית לצד העיסוק אובססיבי במראה הגופני . התשובה של החינוך הגופני לתמורות אלה צריכה לדעתם להתבטא בין היתר בחינוך לאוריינות טכנולוגית , ברענון של שיטות הוראה , בשימת דגש מוגבר על אורח חיים ספורטיבי ובחיזוק המסר ההומניסטי והרב תרבותי .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help