sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

דבר העורכים אנו שמחים להציג לפני הקוראות והקוראים את גיליון מספר 2 של ג לר רעת . אנו מקווים ומאמינים כי הצלחנו ליצור גיליון עשיר , משמעותי ומגוון . משהו על כך תוכלו ללמוד מן הסקירה המפורטת של תכניו שתובא כאן . אך בטרם נפנה להצגתו של הגיליון , ברצוננו לשוב ולהידרש לחזון המיילד של כתב העת כולו , שכמה מקווי המתאר העיקריים שלו כבר נפרשו לפני הקוראים בגיליון מספר . 1 הנקודה הארכימדית שסביבה סובב גילר רעת נוגעת למשמעות שאנו מעניקים למגוון המושגים הנובעים מן השורש יד"ע . זו נקודה שבעינינו אין להפריז בחשיבותה : בניגוד למה שאפשר להסיק משם כתב העת , לא רק ה"גילוי" וה"דעת" כשלעצמם חשובים בעבורנו , אלא גם התכלית שלשמה הם משמשים , הקהל שבעבורו הם נועדו והתהליכים שהם מניעים . איננו מסתפקים במחקרים כמותיים שידווחו "כמה" יש בחברה ובסביבה , וגם לא בתוכנות איכותניות לגבי "המאפיינים והאופנים" של ההוויה האנושית . אנחנו מבקשים להתעקש על דעת מקפת ואינטגרטיבית יותר , פעילה , מעורבת ואחראית . אנו חפצים בחוכמה שחובקת אינפורמציה ואוריינטציה , ידע עדכני ומצפון מוסרי , הבנת עולם הטבע ואחריות סביבתית , תפיסה מקפת של התפתחות האדם וקידום חינוכי של הצעירים למיטבם , רגישות למוחלשים ומחויבות להעצמה , מודעות פוליטית ונתיבים לקידום דמוקרטיה שתהיה ליברלית וסולידרית , השתתפותית והוגנת . אנחנו מבקשים , במילים קלאסיות , לעשות את עץ הדעת לעץ חיים — דעת שמאפשרת התמודדות מוצלחת עם האתגרים המשמעותיים של חיינו , דעת שפירותיה ברכה לפרט , לחברה , למשפחת האדם ולאמא אדמה . לעמדה זו שני הגיונות מצדקים . האחד מהותי : אדם ללא דעת משול לקוף ביער , לדולפין במים , לשחף בשמים . בעלי חיים אלה , ועוד רבים כמותם , הם חביבים , מרתקים ולבטח פחות מזיקים והרסניים מאיתנו . אבל הם לא בני אדם , הם לא ניחנו במודעות ובאחריות של המחשבה התבונית , המצפון המוסרי , הטעם האמנותי והחוכמה הפוליטית . הם לא בוראים את עולמם , לא מעצבים את נוהגי חייהם ולא נדרשים בכל פעם מחדש להגדיר את דיוקנם , את זהותם ואת חוקות מדינותיהם . האדם הוא כנראה החי היחיד שמוטרד תמידית בשאלה איך להיות עצמו . החירות והאחריות הן גורלו , הדעת והמצפון הם כלי עבודתו . הדעת היא שמאפשרת אחריות לדמותנו , למעשינו ולגורלנו כבני אדם . הסתפקות בפחות מזה היא חוסר אחריות . ההיגיון השני , יסודותיו אמפיריים , עובדתיים . בני אדם לרוב — משכילים בדרכי הדת , ההגות , המדע והטכנולוגיה — נכשלו שוב ושוב במבחן ההיסטוריה , כאשר

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help