sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המאפשרים לגוף לשוטט ולנדוד במחוזות חדשים ולא מוכרים . לעומת זאת , כאשר נשמרים גבולות הסדר החומרי , בהכרח גם נשמרים גבולות המחשבה שנוצרת במסגרתם ואשר נאכפת על ידם . בתרבות שבה האידיאולוגיה המגדרית מזינה את האופן שבו אנו תופסים את עצמנו , ואת אפשרויות הקיום שלנו , המרחב הבנוי מתגלה כביטוי של המבנה האידיאולוגי חברתי וכסטרוקטורה חומרית השומרת על קיומו . כתיבה , כמו גם קריאה , מתבררות בהצעתה של וולף כאמצעים ליצירת מרחב קיום נשי . השאלה היא : כיצד ? כיצד תפלוש פעולת הקריאה / הכתיבה הנשית אל תוך המרחב הגברי שלא מכיר בה , ותיצור בו אפשרות קיום לעצמה ? וולף מתבוננת במבנים האסורים לגישה ורואה בהם ביטויים של עוצמה כלכלית פוליטית רבת שנים - הם צבורים בהון , הם ממחיזים און ומבקשים לעורר יראה . הם מגדירים את מרחבי הקיום הבלתי חדירים , המרירים ובעלי זכויות היתר של הגבריות . בתרבות , שבה נשים מנועות מכניסה למבני יצירת הידע , אין זה מפליא שלא נמצאות נשים יוצרות . בתרבות כזאת , מציעה וולף , השאלה הראשונה צריכה להתייחס אל המבנים עצמם , אל כללי הגישה למבנים אלה , אל עקרונותיהם ואל הערכים המבנים אותם , ואל סוג הידע שנוצר במסגרתם . . 7 מסיבה זו הניחה הביקורת הפמיניסטית מראשיתה את יצירות הספרות של הקאנון ( האנגלוסקסי ) במרכז הדיון הביקורתי על התרבות הפטריארכלית . בכל הדירוגים הקאנוניים , גם בזה האחרון של הרולד בלום ( Bloom , 1994 ) הרוב המוחלט של היצירות הוא גברי . הביקורת הפמיניסטית ביקשה למחות על ההדרה הנשית מהקאנון וליצור קאנון אלטרנטיבי שמכליל גם סופרות במסגרתו ( ראו . ( Showalter , 1977 , Spacks , 1976 ; פמיניזם רדיקלי יותר ביקש לבקר את מושג הקאנון עצמו כמבנה גברי , שמקדש ערכים של מרכז ושוליים , ונוקט דירוג , הדרה , והעלאה על נס של המילה הכתובה . האלטרנטיבה שמציע הפמיניזם הרדיקלי היא בעיקר הרחבת מושג הטקסט עצמו - עיסוק לא רק בטקסטים כתובים אלא גם בחומרים ויזואליים ואחרים ( ראו למשל הוקס , . ( 2007 , 1997 . 8 הקריאה מחדש פתחה אפשרות להתבוננות ביקורתית בקאנון כמנגנון בשירות ההגמוניה : איזו תפיסת עולם מציעים לנו הספרים הגדולים / הקאנוניים ? של מי היא התפיסה המוצעת ? מי מעריך ובורר את הטקסטים המרכיבים את הקאנון הספרותי ? ומאחר שרוב הכותבים הנמנים עם הקאנון הם גברים , יש לשאול : איזה סוגים של דימויי נשיות מובנים לתוך עבודתם ? של מי הם הערכים והאידיאלים המיוצגים ביצירות המופת של תרבותנו ? ההישג הראשון והדרמטי של הביקורת הפמיניסטית היה לחשוף ולהדגיש את הסטריאוטיפ המגדרי כתכונה חשובה של הצורה הספרותית , כפי שעשו בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים מבקרות כמו מרי אלמן , ( Ellmann , 1968 ) קייט מילט , ( Millett , 1969 ) ג'רמיין גריר ( Greer , 1971 ) ואחרות . בשלב מאוחר יותר , ובמהלך נועז יותר , אנדריאה דבורקין ([ 19861 2005 ) בספרה משגל מנתחת את תיאורי הסקס בספריהם של

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help