sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

" נגועה" בהיגיון של הבית הפרטי ובארגונו ההיררכי על פי מודל המשפחה . וכמו תמיד במסגרת מעמדו ותפקידו כשומר הסדר , אב הבית מונע את כניסתה למרחב המסומן כגברי . היא התוודעה לכוחה האלים של הדרת הגוף ולמשמעותה הגשמית הבוטה - גירוש וסילוק של הגוף המסומן כנשי מתוך טריטוריה המוגדרת כגברית . וולף גילתה שהמרחב כולו ממוגדר , והיא למדה את כוחו והשפעתו של מרחב כזה על הגוף . הסיפור של וולף מזמין אותנו לתהות על האופנים שבהם המרחב מגרר וממגדר את הגוף המתכונן בתוכו ( כיצד ועל ידי מי הוא נוצר ומאושר , מהם המופעים שלו , מהן אפשרויות המבט , הידע , הסמכות והשליטה המתכוננות במסגרתו , ( וכן על השלכות הגידור והמגדור האלה על הנפש המתגבשת בתוכם . על פי וולף , החלוקה של המרחב ושל הסביבה הבנויה לפרטי ( נשים וגברים ) ולציבורי ( גברים בלבד , ( למרכז ולשוליים , לגבוה ולנמוך , וכן הסדרת כללי השימוש והתנועה במרחבים הללו וסוגי הפעולות הרשומים לתוכם , במפורש או בסמוי , וגם תפיסת הזמן המוקצבת במסגרתם - כל אלה מייצרים את הסביבה החומרית שבתוכה מתגבשת ומתורגלת הזהות המגדרית , שבה מתקיים החברות המגדרי , ושלתוכה נאכפת גם הזהות המינית והפרקטיקות שלה . וולף מטעימה כי החלוקה המגדרית המכוונת של המרחב , שמפנה הוראות לגוף , משפיעה באופן מכריע על הנפש , על הרוח ועל היצירה הנשית : "מתוך הגנה על הטריטוריה שלהם , שטופחה זה שלוש מאות שנה ברציפות , הם הבריחו את הדגיג הקטן שלי [ כך מכנה וולף את הרעיון הזעיר שפרפר במוחה ] לתוך מחבוא" ( שם : . ( 16 אם כן , הריסון והמשטח של תנועת הגוף במרחב החומרי" מצמיתים ומדבירים את תנועת הדמיון ואת הסתחררות המחשבה והנפש . השליטה באפשרויות הגוף גוררת בעקבותיה שליטה באפשרויות הנפש והשכל . וולף תוהה מהי המחשבה שהניעה את התנועה האסורה וחסרת הזהירות אל תוך המדשאה , מבלי לשעות , לזכור או לציית לכללי התנועה במרחב : "מה היה אותו רעיון שגרם לי להסיג גבול בעזות מצח כזו " ? ( שם : שם . ( בשאלה זו וולף מזמינה אותנו לחשוב , שרעיונות המעודדים הסגת גבול הם . 4 ראו דיון במושג הבית ומקורותיו במאמרה של הגר קוטף . ( 2010 ) . 5 על היחסים שבין מגדר למרחב ראו Rendell , Penner & Borden ( 2000 ) וגם . Petrescu ( 2007 ) . 6 הגוף , כפי שטען מישל פרקו , הוא אתר ישיר ומיידי לשליטה ובקרה מטעם הסדר החברתי . באמצעותן של שגרות היומיום התרבות מייצרת את הגוף ומכוננת אותו , והידיעה שלנו את עצמנו מתווכת באמצעותו . אכילה , שתייה , תנועה וכדומה הן פעולות שעוזרות לנו ל"שנן , " לאמן , לתרגל ולחקוק את גופנו - ולפיכך את זהותנו - באופן שנתפס ומתקבל טבעי ( פרקו , . ( 1996 על שימוש בתיאוריה של פוקו כדי לדון במשמעויות של תוכנות אלה באשר לגוף הנשי ראו , Sawicki , 1991 . Ramazanoglu , 1993 , Diamond and Quinby , 1988 , Bartky , 1990

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help