sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

במסגרת הדיון הדיסציפלינרית האמורה - היא חוצה / מסיגה את גבולות הדיון ( ולא בכדי אני משתמשת במטפורה מרחבית . ( תשובתה ממוקמת בהקשרים דיסציפלינריים אחרים במובהק , כמו כלכלה וארכיטקטורה . שאלה שברוח ( אסתטיקה ) נענית בתשובה חומרית . זהו אחד הדברים המרשימים ביותר , שמציעה וולף ביצירת מופת זו : הקישור ההכרחי בין חומר לרוח , כלומר בין גוף לנפש ' . אי אפשר לדבר על האחד במנותק מן השני : ההקשרים החומריים שבהם נתונות נשים משפיעים על עצם האפשרות של יצירתן ועל אופייה . ההפרדה המקובלת בין רוח לחומר היא שממסכת את הסיבה האמיתית להיעדרן של נשים ממפת היצירה התרבותית : לא היעדר כישרון או אינטלקט מנע מנשים לנוע אל פסגת הרוח האנושית ואת ההתקיימות בה , אלא שמירתן בתנאי תלות חומרית בגברים שבחייהן , כשהן מנועות מהשכלה ומביטוי עצמי עצמאי , ולכודות בתפקידים ובהקשרים ביתיים . כאשר דנים ברוח , היא שמייצרת את העיוות שוולף מבקשת להבהיר . זו מקבילה להדחקה של הגוף / הנשי בתרבות שמעלה על נס את הרוח / הגברי . הדיון המפתיע . 1 במסגרת המסורות הדומיננטיות של התרבות , ההמשגה של הגוף אורגנה כניגוד לזו של הנפש . הגוף נתפס כמקומו של הנתון הביולוגי , של החומר , של המטריאלי , של האימננטי . בכל הקשר תרבותי שקידש את הפעילויות המנטליות והאינטלקטואליות , הגוף סומן כאתר של תשוקות ויצרים ( נמוכים , לפי ההיררכיה הדומיננטית , ( הוא נחשד ברעב ובתשוקות גשמיות שעלולות להסיח את הדעת מפעילות מנטלית ( נעלה , ( להפריע ולעכב את המרדף אחר האמת . לפיכך הוא נתפס כאויבה של הנפש . גישה זו , בגרסותיה הקיצוניות , אף הטיפה לסיגוף הגוף ולחבלה בו . ההכחשה של הגופניות , ובמקביל ההעלאה של הרוח או הנפש , מסמנים תשוקה טרנס היסטורית לכניסה למימד הקיום השכלי הטהור כגילומה של צורת הקיום הגבוהה ביותר . עדה רפופורט אלברט Rapoport-Albert , ) ( 2006 מסבירה את היתר הסיגוף של הגוף הגברי בהלכה ובמסורת היהודיות , לעומת האיסור על סיגוף וחבלה בגוף הנשי בספרה Female Bodies , Male . Souls : Asceticism and Gender in the Jewish Tradition כפי שהראו פמיניסטיות רבות , וכפי שעוד אדגים בהמשך , הסכמה הדואלית גוף נפש היא ממוגדרת , ובה האשה מלוהקת לתפקיד הגוף , ואילו הגבר - לנפש . . 2 הניגוד גוף נפש ממשיך להתקיים לאורך ההיסטוריה של התרבות המערבית בשינויי דגש . פרייס ושילדריק ( Price & Shildrick ) מציינים שהמסורת היודיאו נוצרית , למשל , ראתה בקשר גוף נפש מבנה שבו הגוף מהווה שלב ארצי בדרך לרוחניות גבוהה יותר ; ואילו התקופה המודרנית הפוסט קרטזיאנית מאופיינת על ידי דחייה של הגוף כמכשול למחשבה רציונלית טהורה . הגוף תופס את המקום של ה'אחר' המודד , ויכול להיות פטור מהתייחסות . למרות הארגון הוורסטילי והפלורליסטי של הגופים השונים בעולם בתחביר מצטלב ומגוון של הבדלים בתחום מין גזע מעמד , טוענים פרייס ושילדריק , מכיוון שהנורמה לתקניות הגוף היא זו של הגבר הלבן , הצעיר והבריא - הרי אי תקניותם והערכתם הנמוכה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help