sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הוא בעשרות ארצות ומדינות הפזורות ביבשות אסיה' אירופה' אפריקה ואמריקה . כיצד יוכל החוקר להשתלט על חומר כל כך מפוצל ? האם יש איזה קו שהוא' אשר מאחד את היצירה בארצות מרוחקות זו מזו מלבד השימוש בלשון העברית ? אכן' לאחר ניתוח הטקסטים נוכח המלומד לראות' כי על-אף ריבויים של מרכזי השירה העברית ופיזורם בעולם' לא נתפתחה יצירה מקורית אלא באחדים מהם , והם והם שהטביעו את חותמם על האחרים . לפיכך מותר' כמדומני ' לצרף יחד את ספרות הפיוט של ארצות שונות ולראות בה ביטוי של אסכולה אחת " גם אם יש לעתים הבדלים דקים מבחינה תרבותית . מן הצירופים האפשריים נזכיר' למשל' את ארץ ישראל ואת מצרים בימי הביניים ; את צרפת ואנגליה ; את יוון וארצות הבאלקאן בתקופת ביזאנטיון ואחרי הכיבוש התורכי ; ובמאות הטי'ז הי"ח — את רובה של צפון אפריקה' מזה' ואת רוב מדינות אירופה המרכזית — היינו' גרמניה' אוסטריה' פולין' הונגריה ובוהמיה — מזה . כרם' אין להכחיש שלעתים מתגלים הבדלים גדולים באופיים של שירי הארצות השונות' והגורם העיקרי לכך הוא ודאי ההבדל ברמת התרבות . אפשר להיווכח בכך כאשר משווים שיר שנתחבר באיטליה במאה הי"ז לפיוט מאותה התקופה שמוצאו מכורדיסטאן ; או פיוט ממחבר צפון-אפריקאני בן המאה הי"ט לאחת מיצירותיהם של המשכילים בני זמנו ממזרח אירופה . כאן ההבדלים כל כך מרובים ובולטים עד שבאמת יש מקום לשאלה' מה היסוד המשותף לכולם מלבד הלשון שבה נכתבו . אכן נדמה' שאמנם יש יסוד משותף כזה' גם כשהמדובר ביצירות הנבדלות זו מזו לפי מוצאן וערכן — הריהי הזיקה לספרי המקרא' לסגנונם' לתוכנם ולעולמם הרוחני . לזיקה זו כמה צורות : מן השימוש המכוון ב'שיבוצים / היינו' בפסוקים שלמים או קטועים מן התנ"ך' בשינוי נוסח או בדרך רמיזה לביטוי המקורי ; ועד לחידושים מובהקים בדרכי ההבעה ( המבוססים אף הם על אוצר לשון המקרא ) ולנסיונות להלביש עניינים מםפרי הקודש בניסוח מודרני . אין' כמובן' להתעלם גם מן התלמודים והמדרשים' שהיו למקור השראה למשוררינו' אלא שהשפעתם באה על פי רוב רק כתוספת להשפעת המקרא' שהיתה עיקר . זיקה זו למקרא רווחה עד המאה העשרים' אך היא הולכת ונעלמת . בפעם הראשונה בתולדות ספרותנו נכתבים שירים בסגנון עברי 'מופשט / בלי קשר למקורות היהודיים . אך מוקדם עדיין להתנבא לאן תוליך אותנו דרך כתיבה זו . מכל מקום' נוקט בה רק חלק קטן ממשוררינו החדשים' ואין בה כדי להשפיע על ההערכה של מורשת שירתנו הקדומה בכללה . קשה לקבוע בדיוק מתי מסתיימת תקופת המקרא וספרותה' אך לא נהיה רחוקים מן האמת אם נאמר' שהתקופה שלאחריה נמשכת קרוב לאלפיים שנה . וכאן ראוי להדגיש עובדה נוספת' שלא חדרה לתודעתם של רבים ממשכילינו : בתקופה זו התפתחה השירה העברית בהמשכיות וברציפות' ולא בקפיצות ובהפסקות . את התקופה הארוכה בת אלפיים השנה עלינו לחלק לכמה פרקי זמן קצרים יותר . אמנם כל העוסק במדעים ההיסטוריים יודע' עד כמה שרירותית השיטה שלפיה קובעים את סיומו של שלב

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help