sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

פרק ראשון ; תחילתה של שירת החול בספרד ומה שחידש ר' יצחק אבן כלפון בזה היהודים שהיו כנופים בספרד במאה השביעית לאלף החמישי , היא המאה התשיעית למניין הנוצרים , והיו שרויים שם בין מלכים ושלטונים ואוכלוסים ישמעאלים ואדומים המתחרים זה בזה תחרות של דת , וחרב לא פסקה מביניהם , הביאו עמם את תורת אבותיהם בידיהם , ומכוחה נתקיימו בקיום של עם הבדול מן העמים שכניו , שהוא חבוק ודבוק בעצמו ושומר תורתו ותרבות אבותיו ואינו בטל בין האומות שהוא שוכן בקרבן . יהודי ספרד לא היו אותו זמן כגוף שלם שמקורות חיותו בתוכו , אלא היו תלויים ביהודים יושבי בבל , בישיבות סורא ופומבדיתא , שמהם קיבלו הוראה בענייני התורה ותלמודה ופירושה ובענייני הלכה למעשה , ומהם קיבלו חיבורים במקצועות של חכמת זמנם , ויהודי ספרד מכבדים אותם בכיבוד הורים ומורים . אף הפיוטים שהיו בידי יהודי ספרד באותם ימים מ ? ל פייטני ארץ ישראל היו , שקיבלום מישיבות בבל , שהרי פיוטים מרובים של פייטני ארץ-ישראל כלולים בסידור רב סעדיה גאון , וסידורו פשט גם בספרד . 1 במשך הימים נתרבה לימוד התורה בספרד וגברה שם תרבות ישראל , וכשהגיעו למאה השמינית של האלף החמישי , היא המאה העשירית למניינם , התחילה יהדות ספרד מתמלאת בכוחה הרוחני ! נשתלים בתוכה גדולי תורה וחכמים ופייטנים , שבאו מבבל ומצפונה של אפריקה , ואף היא גופה התחילה עושה תולדות כיוצא בהם . הפייטנים הראשונים שקמו בספרד באותו הזמן היו לימודי הפיוט הארץ ישראלי , וכשבאו לחבר פיוטים עמדו לנגד עיניהם הדוגמאות של פיוטי ארץישראל שהיו נאמרים בבתי הכנסיות שבספרד , וממילא היו הפיוטים שנתחברו ובאו בספרד עשויים בצביון הפיוטים הארץ ישראליים , ששימשו דפוסים מקובלים לרוח היצירה הפיוטית העברית של התקופה , לפי שעדיין חיו בספרד דעות והשקפות וטעמי נוי שהיו שווים להם וליהודי בבל וליהודי ארץ-ישראל . ואלה עיקרי תכונותיו של הפיוט הארץ ישראלי : ( א ) השקפת העולם של הפיוטים היא השקפת העולם של חז-ל ; ( ב ) המוטיבים שדברי הפיוט כרוכים עליהם יסודתם באגדות התלמוד ובמדרשים ; ( ג ) לשון הפיוט היא הלשון המורחבת הכוללת בתוכה גם מלשון המקרא , גם מלשון חכמים וגם מצורות לשון חדשות שכל פייטן מחדשן ; ( ד ) צורות הפיוטים יסודתן בצורות הריטוריות שנתנו הדרשנים שבתלמוד ובמדרשים לדרשותיהם ; 1 סידור רב סעדיה גאון , ירושלים תש"א , במבוא של ש . אסף עמי . 33

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help