sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דזה' כוללים גם את 'ספר המוסיקה' ( יו'אה ג'ינג , ( אבל היצירה הזאת אבדה ולא זכתה להיכלל בקנון . בשנת 136 לפנה"ס הכיל הקנון את ' חמשת הספרים' בלבד : 'ספר התמורות , ' 'ספר המסמכים , ' 'ספר השירים , ' ' דברי ימי האביב והסתיו , ' ו'הטקסים . ' לא היו לא 'מאמרות' ולא 'מנציוס . ' ברור אפוא שהיה צורך באסופה תקנית ואחידה של טקסטים . בשנת 213 לפנה"ס , בתקופת שלטונה של שושלת צ'ין 206-221 ) לפנה"ס , ( הורה ראש ממשלתה הידוע לשמצה של קיסרות צ'ין , לי סה ( מת ב 208 לפנה"ס , ( להעלות באש את כל הספרים העתיקים , ובהם גם ' ספר המסמכים' וחיבורים פילוסופיים אחרים , בטענה שהם מערערים את סמכותה של השושלת החדשה . הוא חס רק על ספרים שעסקו בחקלאות , ניחוש ורפואה וכן על רישומי דברי הימים למדינת צ'ין . הספרים שהיו שמורים בספרייה המלכותית בבירה ניצלו אמנם מגזרותיו של לי סה , אבל שבע שנים לאחר הדברים האלה אבדו גם הם כשנבזזה עיר הבירה במלחמת האזרחים שהתלוותה לנפילת השושלת . לא קל היה לקבוע קבוצה תקנית של טקסטים לאחר החורבן שנגרם עם חילופי השושלות . קטעים מכל מיני מהדורות שבו והופיעו והפרשנות שנלוותה להם לא היתה אחידה , ולא אחת הטילו המלומדים ספק במהימנותם של הטקסטים האלה . הדברים הסתבכו עוד יותר משנתגלו חיבורים שנכתבו לפני תקופת צ'ין . כל ימיה של שושלת האן ובמאות השנים שלאחריה ניטשו אפוא פולמוסים חריפים בין אנשי ספר בשאלה אילו מן החיבורים אמתיים ואילו מהם מזויפים . בייחוד היו שנויים במחלוקת 'ספר המסמכים' ו'דברי ימי האביב והסתיו , ' וסוגיות המהימנות לא יושבו אפילו בשנת 175 לספירה , משנחקקו על לוחות אבן כל הספרים הקנוניים , כנראה כדי לקבוע במסמרות את נוסחם הסופי לדורות הבאים . לא נרחיב כאן את הדיון בשאלות של מהימנות לעומת זיוף . כדי להבין את מהותם של הספרים הקנוניים במסורת הרוח והספרות הסינית חשובה יותר העובדה שבימי שושלת האן כבר היה המושג 'חמשת הספרים' רווח למדי . מפעם לפעם מוזכרים גם 'שבעת הספרים , ' שבהם נכללו גם ' מאמרות' ו'ספר כיבוד אבות' ( שיאו ג'ינג . ( בתקופה מאוחרת יותר , בימי שושלת טאנג , ( 906-618 ) לאחר שהתגבשו המבחנים הקיסריים שלפיהם גייסו עובדים למערך הפקידות האזרחי , נדרשו המועמדים למשרות הבכירות להכיר היטב את 'תשעת הספרים הקנוניים . '

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help