sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא סרן קירקגור , ( 1855-1813 ) ההוגה הדני הידוע , משתייך לאותם פילוסופים יחידים שחייהם והגותם שלובים זה בזה ללא הפרד . שילוב זה עשוי להיחשב בעיני אנשים רבים כמגרעת בולטת . שכן , בעיניהם , צריכה הפילוסופיה להתנהל במסלולה העצמאי , השיקולים הפילוסופיים צריכים להיות ענייניים וביקורתיים , החיים הקונקרטיים של הפילוסוף צריכים להצטמצם ולהצטנע ולא לתפוס מקום בתוך הפילוסופיה עצמה . אכן , מצויים חוקרים רבים , אשר בשל הקשר ההדוק שבין הפילוסופיה של קירקגור לחייו מצד אחד , והנחות היסוד שלהם בכל הנוגע לטיבה של הפילוסופיה מצד שני , שללו , או למצער המעיטו בערך הגותו של קירקגור . מטעם זה , היו חוקרים שנטו להתרחק , ככל האפשר , מחיי קירקגור , ולהתמקד בניתוח ובפירוש יצירתו הספרותית . ריחוק זה וסילוק העקבות הביוגרפיים מן העיון הפילוסופי אפשר , לדעתם , להחזיר את קירקגור אל חיקה הבטוח של המסורת הפילוסופית . העמדה שאותה אציג בספר זה תהיה שונה . מצד אחד , אטען שהפילוסופיה של קירקגור קשורה ללא הפרד בחייו . פילוסופיה זו היא אישית , באותו מובן שהיא מתייחסת לקיום הקונקרטי הייחודי של קירקגור האיש . מצד שני , הפילוסופיה של קירקגור אינה מוצר של הביוגרפיה שלו , אין היא משקפת את הפסיכולוגיה של קירקגור ואין היא מהווה רציונליזציה של חייו הקונקרטיים אלא היא התמודדות עם הביוגרפיה , היא ניסיון אישי של קירקגור לפרש ולעצב יחס מחודש לנתונים העובדתיים שהביוגרפיה שלו משקפת . התמודדות זו , כפי שנראה בהמשך , מתקיימת תוך מודעות ברורה לבעייתיות המתבטאת בחייו , אך גם תוך חופש ושיקול דעת ביחס לבעייתיות זו . פירוש הקיום נהפך , אפוא , לעיצובו המחודש , והקיום עצמו נעשה למעשה של אמנות — אמנות הקיום .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help