sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הבוקעים בהיוליות שלהם ותובעים אכספרסיה קדמונית , שאינה נשמעת כבר להפרש הסוגים באמנות ולהבדל הצורות שבספרות . המבוע החדיש מתגלגל וחוזר למערבולת דראמאתית של סיפור , שירה , מוסיקה , ציור , אדריכלות , פיסול , ריקוד וכוי . האמן , רק פתחוךפה הוא משווה לדראמאתיות הזאת—אחר כך היא כבר פולשת עליו ומסחפת אותו בתנודה פסיכית שאינה מקבלת מרות אמנותית . והמבקר—הוא עודנו מחפש את האמן , וסוף שהוא גופו מתלבט ומתחבט בחיפוש האכספרסיה לההומיות שאולי אין היא ניתנת כלל בגדר הכלים שברשותו . לפיכך אין 'המבקר המחפש את האמן' נטפל הרבה אל הטכניקה הפורמאלית של האסכולות בספרות החדישה . הדיון על האימפר סיוניזם , הסימבוליזם , הםורריאליזם , האכספרסיוניזם , יותר משהוא עוסק בנוסחה האסתטית הפורמאלית של הללו , הוא מדגיש את נטייתן הפסיכית . כן מפקיע המחבר את האכספרסיוניזם הגר מני מתחומיו הפורמאליים ומשתפו לאמנות החדישה בכללה . זהו דחף האכספרםיה לחומר הרוצה 'לחיות את עצמו : ' אם במארב הפסיכי הםימבוליסטי הנזלף במוסיקאליות שלו ברהטי הדממה הנכספת אל המוות , אם באבטומאטיות הפיוטית של הסורריא ליזם הצרפתי ואם בדכי ההיולי של האכספרסיוניםטים הגרמ' ניים שהמוסיקאליות שלהם מיטרפת בשגעונות השאגה המכריזה על האבדון . בכולן גורם הספר 'יצר ויצירה' את המושג 'אכס פרסיוניזם — ' תאוות מבוע פרימיטיבית תהומית % תאווה לאמן שעולמו האנושי הולך ומתמוטט על גבו . החלק השני של 'יצר ויצירה' מוקדש כולו לספרות ישראל . הפרקים בחלק זה רובם עוסקים בתקופת התחייה בספרות ישראל , היא הכוללת את מנדלי מוכר ספרים ואת ביאליק , את ברדיצ'ב סקי ואת פרץ , את ברנר ואת צייטלין , טשרניחובסקי ואהרן דוד גורדון 1 ובמיעוטם הם ניתנים להערות על דרכה של היצירה הישראלית הספרותית בדורות העבר הקרוב והרחוק . מובן , החלק הישראלי שבספר מקביל לחלקו הראשון ולפרשת תהליכה של האסתטיות התהומית בספרות האירופית . אכן , בכמה מקומות מטעים המחבר את השפעתה הישירה של המחשבה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help