sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חדישות לפורר את גיבושה הריאליסטי של הצורה האמנותית , כדי להגיע אל החומר ההיולי ואל היופי שבתנודה הפסיכית האל ידעית . זוהי הדראמאתיות של האכספרסיוניזם הגרמני והסורריא ליזם הצרפתי והמודרניזם האמריקני : הרחישה המסתורית של התהומיות הנפשית' המםתננת מן המבוכים הפסיכיים לתוך החוויה בעלת הרעיון והמחשבה והצורה—היא המציגה את הנפש ערטילאית , 'משחררת' אותה מז המרות התרבותית שבה . במושג דראמאתיות שלו נוטה המחבר לתפישתם של פיראנדילו האיטלקי וא'ניל האמריקני" וגם לעבודתם הפיוטית של ת . ם . אליוט ובית מדרשו . רק תוך תפישה מעין זו יכול היה , לדוגמה , להכתיר את נפשותיו של מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ב'רומנים קצרים' שלו בדראמאתיות המיתית . לעומת זו תובלט האפיות לאו דווקא כסיפור מעשה בלבד , המתרקם על מצע טכני מקיף ורחב , כי אם גם כיסוד התודעה האידיאית הצורתית של האמן . היסוד הםיפו רי שבאפיות מייצג בעיקרו לא את הנפשות הפועלות שברומאן או בסיפור , כי אם את האמן שתיכנן ותיקן את הדמויות על פי תבנית שבאידיאה המתגלגלת בצורה . הסובייקטיביות של האמן משתקפת פה בכוחה האובייקטיבי של המחשבה ההומאניסטית , המייחסת בכלל לאדם יכולת הטיה לעולמו החיצוני והפנימי . בצומת הקולות הנקלטים מתוך המסכת האפית הרחבה והמקיפה , יישמע ביתר עוז קולו של האמן היוצר , המאחד אותה מסכת בתבנית ובמגמה של תרבות . בתפישתו זו מתקרב המחבר מאד אל דרכו הסיפורית של ת 1 מאס מאן , בייחוד לדרך המתפרשת בפרקים הנפלאים על יהודה בן יעקב בספר 'יוסף ואחיו . ' כל ההפקעות וההפשטות האלו , לבטים אכספרםיוניםטיים הם למחבר שנכנס לרשויות האסכולות הספרותיות החדישות . מחפש הוא את האמן המשתמט ממנו והלאה ומתחמק אל בינות שכבות הפרימיטיביות שבמסתרי המעמקים . 'כך אני רואה את הדברים' למד האמן החדיש לומר על עצמו . אולם בספרות החדישה הקיצונית הולד ה'אני' האמנותי ומיטשטש לעומת 'הדברים עצמםי , ראה על פיראנדילו וא'ניל בספרי 'הספרות במשבר הדור'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help