sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אולם האימפרסיוניזם עמד על'חודה של סכין / בין ההכרה המסורתית ההומאניסטית' המעמידה את האדם המכיר ויודע במרכז יקומו , ובין פולחן התהומיות וההיוליות' המעמיד את כל ה עבודה האמנותית על התשובה לרשויות האל ידע בנפש האדם , ואת התחושה האסתטית הוא מתנה בדיכוי התודעה ובפתיחת שערים לרחשים אינסטינקטיביים אינטואיטיביים . בדרך כלל יש בידך לעקוב אחרי התפתחות התפישה 'התהומית' בספרות ה חדישה של אירופה מתוך סידרה כרונולוגית כמעט של האסכולות : האימפרסיוניזם' שמתוך הקשב המרוכז אל הדינאמיות בחודה היקומית התחיל בסופו נוטה אל הסימבוליות ואל המסתורין שבה—תנועה זו שמאלארמה דחפה ביצירתו דחיפה עצומה , ואשר אל מבועת הסינתטי ביותר הגיעה ביצירתו של מטרלינק בשירה' בדראמה ובמסה שלו . לפרשת התפישה הזאת נדרש המחבר ב'יצר ויצירה' ' והוא מתחקה בה אחרי פרציו של יצר המבוע למעמקים האל תודעתיים הפרימיטיביים , יצר המחריף והולך ומגרש את התנודה הסימבוליםטית , על דממות המסתורין שלה , לשצף האכספרסיוניזם בגרמניה , לטירוף הסורריאליסטי בצרפת ולטירוף הפוטוריסטי ברוסיה . בדיינו בהשתלשלות ובהתפתחות של פולחן התהומיות באסתטיקה הספרותית החדישה , גם בעיינו במאבק נגד הפולחן הזה לשם קימומה של התפישה ההומאניסטית התודעתית בספרות , אין הספר 'יצר ויצירה' מתאמר לסקור את תולדותיהן של האסכולות הללו , להקיף את כל היצירות הנכללות בהן , או את רובן , להגדיר את הנוסחה הפילוסופית שלהן בקשר לבעיות תוכן צורה , לסמן את התחומים הצורתיים ולציין את מערכות המוטיבים שלהם . פחות מכל נתכוון המחבר להעריך הערכה תכנית פור מאלית את יצירתם של הסופרים והמשוררים והוגי הדעות הנזכרים בספרו זה . המחבר—רק תפקיד מצומצם בלבד קיבל על עצמו : לפרש בהם , כפי יכלתו , את יצר התשובה אל הפרימיטיביות הפסיכית , יצר ההולך ומתגלגל ומשתלט בתפיסה האסתטית בספרות המודרנית ן גם לרמז על מאמצי יצירה על ידי קי מום התודעה התרבותית האנושית , כפי שהיא מתגלמת בעבודתם

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help