sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה בחלקו הראשון של 'יצר ויצירה' מטפל המחבר בתחומה זה של הספרות האירופית' אשר בסופה של המאה התשע עשרה התחילה פורשת מן הדרך הריאליםטית ההומניס טית באמנות ונפנית ל'אםכולות החדישות / טעמם הספרותי של בלזק , טולםטוי זולה' איבסן שוב לא הניח את דעתם האמנותית ' של משוררים' מספרים' דראמאטורגים של הדור החדש' אשר נתלבט במשמעות החוויות של 'סוף המאה' וחתר לחדור לנפשה של המאה העשרים . השפעתו של בודליר הצרפתי ' בעל 'פרחי הרוע' ' הלכה הלוך והתבלט בכל הספרות האירופית הגדולה : בצרפת' ברוסיה , בגרמניה' באנגליה—ומהן הועברה גם לספרותה של אמריקה . השפעה זו כל עיקרה נעוצה בשאיפת האמן לפרק מעל יצירתו את שעבודה הסוציאלי המוסרי כדי לפתוח פתחים ' לדחפי נפשו אשר יתגלמו בעבודתו האמנותית האםתטית' שאינה מותנית בתנאי הסביבה ופסק דין של טוב ורע לא יהא חל עליה . תנודה אםתטית אינדיווידואליםטית זאת התאמרה בימים ההם לקעקע את רוב בניינה של המחשבה הליבראליםטית שעליה נלחמו טובי כוחותיה של המאה התשע עשרה . כי הלא הריאליזם האמנותי בעצם מסמל היה את האידיאולוגיה הדימוקראטית גם של הליבראליזם המערבי וגם של הסוציאליזם 'המדעי' שהיה ' הולך וכובש לעצמו עמדה אחר עמדה באוכלוםיה הפרוליטארית והמשכילית של אירופה . האמנות המשקפת את החיים כמות שהם והנקלטת על ידינו תוך תפישה אסתטית דומה אחידה לרובנו ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help