sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אך הוא לא פתר את בעיית קיומו של האדם . ליווני משכיל , שלא האמין עוד בסיפורי המיתוס , לא היתה תשובה כללית לשאלה האמורה . כאשר ירשה הנצרות את מקום האמונות הפגניות באזור הים התיכון ואחר כך באירופה , נמצאה תשובה לשאלה נצחית זאת בכתבי הקודש — בתנ"ך בפירושו הנוצרי ובברית החדשה . כתבי הקודש הבטיחו למאמינים חיי אלמוות , ודבריהם נבדלו מדברי המיתוסים הישנים בכך , שהתבססו על מוצא פיו של האל האחד . תפיסה זו מתקיימת בדתות המונותאיסטיות כולן , והיא שלטה בימי הביניים עד תקופת ההומניזם והרנסאנס , שנולדו באיטליה והתפשטו ממנה באירופה המערבית והמרכזית . כל אותו זמן היתה ההיסטוריה , כמו הפילוסופיה ויתר המדעים , 'שפחה' של התאולוגיה , היא חקר דעת האלוהים ומעשיו עלי אדמות . תפקיד המדעים ( אין לשכוח , שמדעי הטבע והמדעים המדויקים כמעט שלא התקיימו עדיין ) היה להוכיח את אמיתות התורה הנוצרית ו'להצדיק את דרכי האלוהים בפני האדם , ' כדברי מילטון . מעשי האל התגלו גם במעשי השליטים , ולכן שימשו גם אלה בפי רושמי קורות העתים לאותה מטרה : ניצחון בקרב נזקף לצדקת המנצח , ואילו כישלון העיד על עוונו ונחשב לעונש , וכיוצא באלה . כללו של דבר , בכל הזמנים ניסו בני אדם להסביר את עצמם , את קיומם ואת עתידם בדרך 'מטאפיזית , ' כלומר בעזרת תפישות על אנושיות , שאי אפשר לאמתן ( או לפוסלן ) באמצעות ראיות 'מן העולם הזה , ' כלומר בדרכי התבונה . הטענות שבדרכי התבונה לא נתקבלו על הדעת ונותרו קניינם של מעטים בלבד , וכל עוד היתה האמונה באמת הדתית שלמה , היו הסברים אלה משביעי רצון וסיפקו את התקווה שאליה נכספו הבריות . בכנסייה הקתולית שמרכזה ברומה נוצרו במשך הדורות ניגודים פנימיים שערערו את מבנה הכנסייה ואת פירושיה לכתבי הקודש . אחרי מסעי הצלב , מן המאה השתים עשרה ואילך , נשתנה המצב . המסעות נסתיימו בסוף המאה השלוש עשרה בכישלון : 'מוחמד היה חזק יותר מישוע , ' לעגו באירופה לאבירים שעזבו את ארץ ישראל . במזרח נפגשו האבירים האירופיים ומלוויהם בתרבות הערבית מוסלמית המפותחת , שהיו לה שורשים בתרבות היוונית . תופעה דומה קרתה בספרד 1 זו נכבשה במאה השמינית והתשיעית בידי המוסלמים ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help