sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון מקומה של ההיסטוריה מן המפורסמות הוא שלחקר ההיסטוריה , לכתיבתה ולעיון בה שמור מקום מרכזי בחיי הרוח והחברה . בכל הדורות התעניינו עמים ושבטים בעברם , ולשם כך עסקו בהיסטוריה . בימינו העיסוק בתולדות העבר הוא לעתים קרובות מטרה לעצמה , מעין 'תורה לשמה' הן בציבור הרחב והן , ובעיקר , בחוגי החוקרים והכותבים את ההיסטוריה . לא כך היה הדבר בדורות קודמים . ההיסטוריה היא במהותה שמירת זכר העבר . וזו היתה גם התכלית הראשונה שהועיד ראשון ההיסטוריונים , הרודוטוס , לספרו ; אבל לא היתה זו התכלית היחידה . יורשו הגדול , תוקידידס , הועיד לספרו את התפקיד לעזור לקוראיו בהכנת מעשי האדם . הבאים אחריהם ביוון וברומא כתבו , לדבריהם , כדי ללמד את הדורות הבאים כיצד לנהל את מדינותיהם , ללמוד מהצלחותיהם ועוד יותר — משגיאותיהם של הקודמים להם . גם בימי הביניים שימשה כתיבת דברי הימים למטרות שלא נבעו מחקר ההיסטוריה . אנשי הכנסייה כתבו כרוניקות ( רשימות המאורעות , ( כדי להוכיח את צדקת פעולות האלוהים עלי אדמות , או כדי להצדיק את תביעות הכנסיה לשלטון ולרכוש . מלכים ושליטים אחרים ביקשו להאדיר את מעשיהם ולהודיע עליהם לדורות הבאים . מטרה אחרת היתה לבסס את תביעותיהם המדיניות לעומת תביעות שליטים אחרים . תולדות חייהם של אנשים יחידי סגולה ( כגון קדושי הכנסייה ) או של שליטים מפורסמים שימשו להחדרת התפיסות הדתיות של שכר ועונש אלוהי . עם התחזקות שלטון המלכים בצרפת ובאנגליה והתהוות המדינות הגדולות , ובו בזמן דיכוי האצולה הפאודלית בידי המלכים , התעניינו ההיסטוריונים , שלמדו את מקצועם מליוויוס או מתוקידידס ( ספריהם נתגלו מחדש עם 'תחיית הלימודים'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help