sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

באינטנסיביות , כמו מתחת לזכוכית מגדלת . עד כאן רק מעט ובאופן קצת מטפורי על הסטרוקטורה . ואילו בתחום המרקם , הטקסטורה , אני מבקש להפנות את תשומת הלב אל המשפט של מירון , אותו משפט רחב , בדרך כלל מורכב או משועבד , שמתנהל בזרימה אטית , מהורהרת , 'אפית , ' משפט מאוזן מבחינת מרכיביו , יציב מבחינת התחביר , צלול והגיוני מבחינת המחשבה , ומנוסח כמובן על דעת העברית . בשל הסגולות הללו , שציינתי בתכלית הקיצור , מצליח מירון לשלב בין תביעות החומרה הדיסציפלינרית ובין הקסם והגמישות של המסה . אלה הם טקסטים שהקורא בהם יכול להפליג לא אחת אל עולמות רוחניים שמעבר ליצירה ולסוגיה הנדונים , שאלות הגותיות , פסיכולוגיות ותרבותיות . במובן זה הרי יצירתו של מירון לא רק מלווה את הספרות ומשלימה אותה , אלא היא מתמזגת בה , ופעמים אין היא נופלת ממנה מבחינת המתח הרוחני והמעורבות הרגשית . במעורבות הזאת אני רוצה לעסוק מעט . הטיעון המושגי וההגיוני של מירון כמו חיתוך המשפט שלו המנוסח בנינוחות וברוחב דעת יש בהם כדי להטעות ; מפני שבמשפט הזה ניכרים היטב - במישרין או בעקיפין - הזיקה הרגשית , הנגיעה הרוחנית ולא אחת גם השיפוט הנחרץ . אין צריך לומר שכל אלה מבוטאים בדרגות שונות של אינטנסיביות . ודאי שהוא כותב על ר' אהרון וולפסון בנעימה אחרת מזו שהוא כותב על גנסין הקרוב ללבו במיוחד , ואותו הוא מצליח 'להנכיח' לקורא בן זמננו בנימה כובשת שרק אוהב אמתי מסוגל לה . אבל בדרך כלל ובשמץ הגזמה אפשר לומר שבשביל מירון הספרות היא קודם כול עניין לוויכוח , לליבון , לדיאלוג או למחלוקת בין עמדות . אמנם בפגישה שלו עם הספרות ועם עמדות אחרות משלו הוא משתדל להבין ולהסכים , אבל אין הוא מחמיץ הזדמנות להעמיד בסימן שאלה מוטיבציות , לפזר אשליות , לבדוק שוב הנחות יסוד , לשנות את סדר החשיבות המקובל . ההתבוננות האקטיבית שלו ( ואני יודע ששורר מתח בין המילים הללו ) מעדיפה להעמיק ולהחריף את הניגודים שבין הגישות השונות ובלבד שלא תישאר הסכמה רדודה . הוא פולמוסן טבעי כשמתבקשת מחלוקת לשם הספרות , אבל לעתים גם מתוך הנאה . הספרות , מכל מקום , אינה בשביל מירון נווה מדבר שאדם נמלט אליו מתלאות המציאות , כי אם שדה מאבק והתנצחות שבו מוכרעים העניינים העקרוניים ביותר של הרבים ושל היחיד . הגמישות המסאית הטבועה בדיון האקדמי השיטתי או במילים אחרות יפי הכתיבה ופיתוח הטיעון הם כמובן , ככל הישג ספרותי , ביטוי ל'כישרון האינדיבידואלי' ( כניסוחו של ט"ס אליוט . ( אבל , דומני כי אפשר להעיר על עניין עקרוני אחד העומד ביסוד מפעלו האינטלקטואלי של מירון , המסייע לשילוב הרובד המסאי , ובמובן מסוים מאפשר אותו . אני מתכוון לגיוון או לפלורליזם המתודולוגי שבכתביו . בסיטואציה המתודולוגית הסבוכה והכלולה לעתים של תורות הספרות המודרניות שומר מירון על עצמאות ועל נאמנות לספרות ולא לשיטה . מובן שהוא נזקק גם למילון המושגים של האסכולות שקמו ונפלו בשנות פעילותו , אבל מתוך קשר אינסטרומנטלי , כלומר בתנאי שהן מסייעות לגיבוש הקונספציה או האינטרפרטציה שלו . לשון השיח שלו אינה משקפת דרכי ניסוח או פרוצדורות של אסכולה מסוימת , כי אם את עצמו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help