sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

סמכותה של לשון המשנה אינה נופלת מזו של המקרא , שכן כך דיברו בני הדור . אכן , שתי הדעות מתקדמות מאוד ביחס לתפיסות של ימי הביניים , שלא הכירו את מושג ההתפתחות בלשון . ונשוב לדברי גייגר , שהושמעו בדור שכבר הכיר את המחקר ההיסטורי של הלשונות ואת מושג ההתפתחות בלשון . עוד בימיו קמו לו מתנגדים חשובים : גרץ ושד"ל ( ולאחר זמן גם יעקב לוי ) דחו בתוקף את הדעה הנ"ל וקבעו , שלשון המשנה היא המשך ללשון המקרא , והשינויים שחלו בה הם בעלי אופי עממי , המשקפים התפתחות טבעית ולא התנוונות או שיבושים או שינויים מלאכותיים . אליהם הצטרפו ישראל לוי , ז' באכר וא"ה וייס . שני הראשונים הבליטו את אוצר המילים והצירופים שבלשון חכמים , העוסקים בענייני חולין ובחיי היום יום , ומעידים שלשון זו דוברה . ואילו וייס בדק את מועד המעבר מלשון המקרא ללשון המשנה , תיאר את דרכי התרחבות לשון המשנה וביסס את השינויים הדקדוקיים על עיקרון ההתפתחות וההשתנות בלשון . ואולם רק בשנת , 1908 עם פרסום מאמרו הגדול של מ"צ סגל על העברית המשנאית וזיקתה לעברית המקראית ולארמית , הופרכה הסברה הנ"ל מכול וכול . סגל הוכיח , שלשון המשנה הייתה לשון טבעית , ששימשה בדיבור בארץ ישראל מימי שיבת ציון ועד לחתימת המשנה . לדבריו , לשון המשנה היא בעיקרה המשך חי ללשון המקרא , והשינויים , שנמצאו במערכת הדקדוקית , אפשר לתלותם בלשון המקרא ולהסבירם כתולדה ממנה . למעשה , מוצאים אנו את ראשיה ההתפתחות והשינויים האלה , הן באוצר המילים הן בדקדוק , בספרי המקרא המאוחרים ( כגון דברי הימים ואסתר . ( ואשר לשינויים בעלי הדמיון לארמית , מקצתם הם תוצאה של התפתחות מקבילה ומקצתם הם פרי השפעתה של הארמית , שהייתה בעלת מעמד יוקרתי בעיניהם , ואף זה תהליך חי הוא . מכל מקום , השפעת הארמית ניכרת בעיקר במילון , אלא שדרכו חדרו כמה שינויים גם לדקדוק . סגל סקר בהרחבה פרטים בתחום הדקדוק כדי להראות את הזיקה למקרא ולמצוא בה את ראשית תהליכי השינויים וכדי להראות את טבעיות החידושים במשנה . ואמנם , הוכחותיו בתחום הדקדוק הן שהכריעו את הכף . בזה תם בעצם הוויכוח בסוגיה זו , ואיגרות בר כוסבה העבריות בנות המאה השנייה למניינם , שנחשפו כעבור למעלה מארבעים שנה , איששו את הדעה שהעברית הייתה חיה בארץ יהודה . 5 א' בךיהודה ריכז כמה ציטטות מדבריהם במבוא למילונו , עמ' . 203-202 6 משפט לשון המשנה , עמ' . 7-1 7 מ"צ סגל , לשון המשנה , עמ' . 737-647 8 וראה עור במבוא לספרו ( סגל , דקדוק , ( עמי . 19-4 9 מבין התומכים בדעת סגל ראוי להזכיר את א' בן יהודה ( ראה פרק נרחב במבוא למילונו ) וי' קלויזנר . נלדקה וברוקלמן נקטו עמדת ביניים : לשון המשנה היא המשכה של לשון המקרא , אך היא נתקיימה בירי החכמים באורח מלאכותי . 10 י' קוטשר , לשוננו , כו ( תשכ"ב , ( עמ' . 22-21

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help