sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מכאן נוכל להבין מהו מקומו של הדיון במושג הרוח בשיטתו של היגל , שהרי מקום זה נתחם מלכתחילה במערכת זו של היחס שבין התבונה למציאות . הרוח נגדרת על ידי היגל בתבונה בגילויה הממשי : היא זהות פעילה שבין התבונה ובין המציאות . אמנם זהות הוא בדרך כלל עניינה של התבונה , כפי שראינו , שהרי התבונה היא מעיקרו של דבר כוללת . אולם מה שקרוי "רוח" במדויק היא פיתוח זהות זו והגשמתה בפועל , עד שהמציאות נעשית תבונית ממש , ולא תבונית באופן בלתי אמצעי כפי שנובע מעצם ההגדרה של התבונה כזהה עמה . רוחניים הם המוסדות הנוצרים בכוח התבונה , כמו המשפט והמדינה , או גילויי היצירה , כמו האמנות , הדת והפילוסופיה . מציאות בעלת תוכן מסוים או בעלת מגמות מסוימות , כמו מציאותם של המוסדות וגילויי-היצירה , היא מימושה של התבונה בפועל , ובחינת מימוש היא גילוי הרוח , לשון אחר : כשהזהות היסודית והעקרונית בין התבונה למציאות מתממשת בפועל ונעשית בעלת תכנים מסוימים במוסדות ובגילויי יצירה , מופיעים לפנינו גילוייה של הרוח . מבחינה זו נוכל לומר , שהרוח היא לגבי התבונה מעין מצב של זהות שבפועל , לעומת המצב של זהות שבכוח , המרומז בעצם גדרו של מושג התבונה . בכוח , או בלשונו של היגל , באופן נתון ובלתי אמצעי , כבר מצויה בתוך התבונה הזהות שבינה לבין המציאות , אבל בפועל ממש מתגבשת זהות זו בגילויי הרוח . כלומר בגילויים בעלי תוכן מסוים . הבה נתבונן , לשם הבנת היחס שבין התבונה לרוח , במשל אחד משל היגל עצמו : "רוח ותבונה עומדות זו לגבי זו באותו יחס כמו גוף וכובד , כמו רצון וחירות" . הכובד במשל זה הוא התוכן הפנימי והגנוז של הגוף , ואילו הגוף הוא גילויו הממשי של כוח הכובד . וכן בסיפא של המשל , החירות היא התוכן הפנימי הגנוז של הרצון , ואילו הרצון הוא גילויה הממשי של החירות , מימושה , או הוצאתה מן הכוח אל הפועל . ובנמשל , התבונה לגבי הרוה היא הצד הפנימי והגנוז , והרוח היא מימושה של התבונה המשמשת יסוד לה . מה שגנוז בתוך הכובד והחירות יוצא לידי גילוי בגוף וברצון , ובמקביל לכך מה שגנוז בתוך התבונה יוצא לידי גילוי במעבר אל הרוח . במקום אחר אומר היגל , כי החירות היא העצמותיות ( סובםטאנציאליות ) של הרצון ( הכובד שלו , אם מותר לומר בן , ( כמו שהכובד הוא העצמותיות של גוף . 3 על כן התבונה היא העצמותיות של הרוח , ואילו הרוח היא מימושה של התבונה . הזהות עם המציאות היא כאמור 2 עיין Enzyklopadie § 387 , Zusatz ; Grundlinien der Philosophic des Rechts , § 7 3

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help