sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אנו לברר לעצמנו תחילה את משמעותו של אב המושגים של שיטה זו , הוא מושג התבונה . מתוך בירור זה נוכל לעמוד על מושג הרוח , שהוא במובן מסוים מושג מצומצם יותר ממושג התבונה , אף על פי שהוא קשור אליו ואף מעוגן בתוכו . 1 התבונה בתפיסתו של היגל היא האמת והוודאות של התודעה התופסת את עצמה בחינת המציאות הכוללת . התבונה היא אמת , שהרי המציאות מבחינה אובייקטיבית נתונה היא תבונית . אבל גם התודעה של מצב זה , התודעה של זהות בין התבונה ובין המציאות הכוללת , היא צד מהותי של התבונה ; שהרי התבונה יודעת את המציאות , ובשעה שהיא יודעת את המציאות היא יודעת את עצמה . בחינת התודעה שבתבונה , בשיטתו של היגל , אפשר לקרוא לה בחינה מסורתית , הואיל ועל פי התפיסה המקובלת יש קשר בין התבונה לתודעה . החידוש שמחדש היגל הוא בעיקר בהטעמה , שהתודעה של התבונה , היינו בחינת הוודאות שלה , אינה נפרדת מן המציאות . בתבונה נפגשת איפוא תודעת הוודאות מכאן עם המציאות מכאן . לשון אחר : יחס הזיהוי שבין המציאות לתבונה אינו רק עובדתי , נתון , בלתי אמצעי , אלא הוא יחם המלווה תודעה של מצב זה , כלומר תודעת הוודאות על קיום אמיתי זה . התודעה יודעת ידיעה ודאית שיש זהות בין התבונה ובין המציאות . במשפט זה כבר נקבע , שהתבונה אינה פעילות של הבנה בלבד ( אף על פי שיש לה לפעילות של ההבנה חשיבות מכרעת בשיטתו של היגל . ( התבונה אינה אפוא תודעה בלבד , אלא היא מעיקרה כוללת , כלומר זהה עם המציאות . אבל דווקא משום שהיא כוללת ואין זולתה דבר , גם התודעה משוקעת בתוך כוללות זו . המציאות היא תבונית , והיא יודעת תבוניותה זו , משום הזהות שבינה לבין התבונה . יסוד התודעה שבתבונה מודגש הדגשה יתירה בתפיסתו של היגל , שכן הוא מופיע בה שתי פעמים : פעם הוא אחד משני היסודות המתייחסים זה לזה , תודעה מכאן ומציאות מכאן , ופעם הוא מציין את טיב היחס בין היסודות האלה . נמצאנו למדים , שאם לא תהיה תודעה של התבונה על זהותה עם המציאות , לא נגיע אל הפיתוח השלם לא של התבונה ולא של המציאות ; שהרי אם המציאות היא תבונית אי אפשר לה להיות אטומה , נתונה בלבד , אלא היא מגיעה אל הידיעה העצמית של מצבה זה . לשון אחר : תבונה אטומה הן תרתי דםתרי , ועל כן מוכרחה התבונה להגיע אל ידיעת עצמה . אם המציאות זהה עם התבונה , ד , רי ידיעתה העצמית של התבונה היא תוך כך ידיעתה העצמית של המציאות . 1 בעניין זד . דן מאמרי Hegel's Concept of Mind , Revue Internationale de Phi- ; losophie , Bruxelles 1952 שם גם מראי המקוטות בכתביו השונים של היגל .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help