sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

א . התפיסה הכוללנית אנו פותחים את דיוננו בתפיסתו של היגל . עיקרה של זו בקביעה , כי המציאות כולה — הן האנושית הן של העולם בכללותו — היא מציאות רוחנית , על כל פנים מבחינת משמעותה בעלת החשיבות . לתפיסה זו נקרא בשם התפיסה הכוללנית ( הטוטאלית ) של הרוח . כדי להתקרב לבירור משמעותו של מושג הרוח בשיטתו של היגל , חייבים ו ע צמאותה של הרות עד שאנו באים להציע תפיסה חיובית למעמדה של הרוח ולזיקתו של האדם אליה , מן הראוי שנסקור בקצרה את בעיותיהן של כמה מן התפיסות הנודעות , שעניינן קביעת טיבה של הרוח ועמידתו של האדם לעומתה . סקירה זו תיאחז בתפיסות שבםפרות הפילוםופיה , ויותר משתדון בשיטות לפרטיהן תתאר את טיפוסי המחשבה העיקריים שבסוגיה זו . סקירה זו אין בכוונתה לייחס מידה שווה של חשיבות לכל טיפוםי המחשבה שיידונו בה , ואף אין בכוונתה להציע את ההשקפות והטיפוםים לפי סדרן במהלד התפתחותה של ההגות הפילוסופית . היא סקירה ביקורתית , ועל כן תהיה ערוכה על פי קווים ענייניים מסוימים , ותפתח דווקא בבירור תפיסה מרחיקה ביותר , היא תפיסתו של היגל . כאן יש להעיר : שעה שאנו מדיינים במושגים פילוסופיים כמו מושג הרוח , ובאים להציע תפיסה מסוימת של אותו עניין , מתברר לנו שמושג הרוח המוצע בשיטות שאנו עתידים להתדיין בהן הוא שונה , אם במקצת ואם בהרבה , מן המסקנה החיובית במה שנוגע לטיבה של הרוח , שתוצע בהמשך הדיון שלפנינו , אף על פי כן כבר בראשיתו של הדיון מותר לנו לקבוע , שגרעין מסוים של תוכן ישתמר , על אף החילוקים שבין השיטות והתפיסות . לפיכו רשאים אנו , לפחות בתחילת דיוננו , להשתמש במונח אחד לגבי שיטות השונות במבנה הפנימי שלהן ובמגמותיהן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help