sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

להסב את תשומת לבו של הקורא לאפשרויות השונות , הבאתי בהערות לתרגומי הפראגמנטים מבחר אלטרנאטיבות , מבין המצויות בספרות הפרשנית העיקרית , כאלה שנראו לי לגיטימיות או מעניינות — גם אם בסופו של דבר הכרעתי כפי שהכרעתי . לא היה כאן שום ניסיון לשלמות וגם לא יכול להיות : הספרות הפרשנית היא כנחשול מים אדירים , המתגבר והולך . לשונם של היראקליטוס ושל פארמנידיס לא רק שהיא ארכאית ואינה מתאימה תמיד לצורות ולמשמעויות שהתגבשו ביוונית המאוחרת יותר , אלא שהם גם עושים בה שימוש מיוחד . שניהם נאבקים — כל אחד על פי דרכו — לבטא , בעזרת כלים היצוקים בלשונם הארכאית , אופני מחשבה החורגים מן המסגרת המוכתבת על ידי לשונם זאת . היראקליטוס ופארמניריס יוצרים , למעשה , את הפילוסופיה כמחשבה רפלקטיבית . אך הם עושים זאת בלשון שאיננה מתאימה לכך , והם עצמם הולכים ומעצבים אותה מחדש . אך דא עקא , שמלים שיקבלו מאוחר יותר מעמד טרמינולוגי מובהק , בעקבות היראקליטוס ופארמנידיס , עדין אין להן בכתביהם מעמד זה . והמתרגם צריך לעמוד בפיתוי ולא להקשיח את המינוח במקום שעדין אין שם מינוח , אלא גרעין בלבד העתיד להכות שורש ולהפרות נצר . הגבול בין מטפורה חיה לבין מונח קבוע הוא עדין בלתי ברור , והיראקליטוס ופארמנידיס עומדים על גבול זה , ואינם עוברים אותו , אך גם אינם נשארים מעבר לו . מכיוון שראיתי בפראגמנטים של היראלקיטוס ושל פארמנידיס קודם כל טקסטים פילוסופיים , היתה כוונת תרגום זה להיות מהימן לתוכן המחשבה ולדיוק הביטוי . אף על פי כן , אין לנתק את מחשבתם של פילוסופים אלה מצורת ביטויה , והרוצה למסור את מחשבתם צריך שימסור , ולו במעט , גם את לשונם . כוחו של היראקליטוס בצליחות הביטוי האוראקולארי הדחוס והרב משמעי . אין הוא מציג תורה פילוסופית סדורה , אלא דבריו נתונים אמרות אמרותשפשרן לרוב אינו גלוי לעין . ואולם אין סגנונו כסות חיצונית למחשבתו , אלא ביטוי הולם למכנה הממשות עצמה . להיראקליטוס הממשות איננה נחשפת צעד צעד , בהתקדמות הדרגתית , בהצטברות של תגליות אמפיריות או בשרשרת של היסקים לוגיים ו אלא היא מתגלה בהבזקי אינטואיציה , התופסים בבת אחת , כל אחר מהם , את מכלול הפרטים ואת משמעותם כאחד . הביטוי הסתום , הפאראדוקסאלי , הסגור בתוך עצמו , הוא תמונה נאמנה של העולם , ואף יותר מזה , שכן להיראקליטוס אין השם והדבר נפרדים זה מזה . אפלותו של האפסי היא מגוף עניינו . היראקליטוס לא כתב במשקל , ומבחינה טכנית איפוא , לפחות לפי הסיווג היווני , דבריו הם פרוזה . אבל הפרוזה של היראקליטוס נושאת בתוכה גודש שירי עצום : הביטוי המטאפורי והסמלי , המבנה הקפדני , הריתמוס של המחשבה והקצב של המלה עצמה , ואף האליטרציות ( הניתנות לתרגום מקורב רק לעיתים רחוקות , ( כל אלה מוציאים את כתיבתו של היראקליטוס מכלל פרוזה פשוטה . הקונוונציה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help