sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יכולת לשיר את הכאב , לשיר את הקינה , לחבר לחיים את מי שנותקו מהם עם מות יקיריהן . חסרה כאן המקהלה המופיעה בטרגדיה היוונית , המייצגת את החברה וערכיה . שכן הפסיכודרמה מסיירת ליד גבולות הקונפורמיות , בוחנת אותם , מערערת עליהם . בחיפושי הדרך שלי ובחקירותי נעזרתי תמיד בשני מורים , ברנר הסופר ובובר ההוגה והיוצר — האחרון למעשה השפיע לא מעט על אנשי הפסיכודרמה . לאורך הקריאה בספר הזה ליוו אותי שני אלה . דומה כי ברנר היה מתחבר לפגישות הללו של האמהות השכולות , שהרי הייתה בו מודעות מתמדת למוות , ואי יכולת שלא להרהר בו כל העת ; ובעיקר מרד מתמיד ואי השלמה עם כוחו המכניע . זאת גם הרוח הנושבת מיצירה זו של הקבוצה . גם כאן מהדהדים החיפושים אחר קריאה יצירתית של מה שהתרחש , של מה שפגע באופן אנוש . באחד מכתביו כתב ברנר כי הוא מושיט את לשונו החמה מול המוות הקר . הוא אינו מבקש נחמות שווא , אך הוא מתקומם נגד כניעה . בדפים שלפנינו חי מרד כזה . בובר כתב על איוב , כי התשובה להתרסתו הייתה עצם הופעתו של האל בפניו , בפני מי שעמד בניסיון הנורא — כביכול הכוחות העליונים מתפרקים מסמכותם לנוכח האסון . לפני שנים , אחרי מלחמת ששת הימים , ליוויתי משפחות שכולות , כאיש צעיר וכאב צעיר . בעת הקריאה בספר זה התפענחו לי דברים שהיו לי אז כחידה , אני מסוגל יותר לנחש את התהומות שהספר מעלה באומץ כה גדול . והיום , לאחר התנסות אישית יותר בחוויית השכול , אני מבין יותר את שתיקותי , וגם כיצד התנסות באסון קשה אפשרה את הפגישות הללו , ואת כתיבת הספר . וכיצד הייתה המנחה לאחת מן הקבוצה . הספר הזה צריך להיות מונח על לוח לבם של מצביאים , רופאים , מנהיגים — ובנים . הוא זעקה על אובדן , וגם כתב אזהרה לכל מי שמפתחות חיים ומוות בידיהם . חובתם לדעת מה כרוך באי עמידה על משמר החיים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help