sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

היותן בנות אדם . ואכן , נשות היישוב האזרחיות , וכן נשות עין חרוד , נרתעו מזיהויין עם הסופרז'יסטיות ברחבי העולם , שהעלו על נס את ההכרה בזכויות הטבעיות של נשים כגברים , ואת תביעותיהן לשוויון ביססו על רצונן למלא את חובתן לאומה . בעת ההיא זהותן הלאומית של נשות היישוב גברה על זהותן המגדרית . כותרתו של השער השני היא אימהות ומדיקליזציה – נושא שזוכה בקובץ להארות חדשות . במסורת היהודית כידוע נתפסה האם היהודייה כאחראית לביתה הפרטי , לילדיה ולאומה , ומכאן שגם לצמיחתה ולשעתוק שלה . בשנות היישוב , לנוכח הישגי הרפואה ותפיסות ההיגיינה שפרחו במערב בשלהי המאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים , עוצבו ההיבטים המסורתיים של האימהות מחדש . אימהות נתפסו מעל לכול כאימהות האומה , ומתוקף כך כאחראיות על שמירת בריאותה של האומה בכלל ועל בריאות ילדיה בפרט . לעיון בחדירתן של תפיסות מערביות אלה אל ההוויה היישובית יש משמעות רבה : בדרך כלל הציגה ההיסטוריוגרפיה את היישוב היהודי בארץ כישות נבדלת , ואולם המחקר המגדרי המובא בקובץ זה מציע תפיסה היסטורית חדשה הבוחנת את היישוב העברי בארץ כרכיב אינטגרלי של ההיסטוריה העולמית . הטענה כי ' בירור גבולות הלאום הותווה באמצעות הגדרת נורמות ופרקטיקות של התנהגות מינית ומשפחתית' מתבררת במאמרי שער זה במגוון אופנים . שחלב סטולר ליס ושפרה שורץ מציגות את ד"ר מרים אהרונובה , רופאת הנשים ששירתה עשרות שנים את נשות תל אביב וכונתה ' כוהנת בהיכל הרפואה . ' ד"ר אהרונובה החדירה באימהות התל אביביות את התפיסה הרפואית העדכנית לזמנה שעל פיה האימהות הן המסדירות את קצב הלידות והן האחראיות לטיבו של הדור הצעיר בהתאם לשיטות האאוגניקה ) השבחת הגזע . ) ד"ר אהרונובה ראתה באימהות צורך אישי נשי , אבל גם אמצעי ראשון במעלה למה שנתפס בזמנה כ'ביצור הגזע . ' השלטת האאוגניקה נחשבה בתקופה ההיא חלק מן המאמץ הלאומי : הגברים נתפסו כחיילים בשדה הקרב , ואילו הנשים נתפסו כחיילות בחזית האימהות . ואכן , הנשים צייתו ונענו לשיח האימהי של התקופה מבחירתן , ללא אמצעי אכיפה , ודימו את עצמן לחיילות שנשלחו להבטיח את עתידה של האומה . ראוי לציין כי תפיסות מדעיות חדשות אלו רווחו לצד המוסכמות הוותיקות המחייבות לידת ילדים וקיום יחסים אינטימיים רק במסגרת המשפחה המסורתית ולא מחוצה לה . התפיסות החדשות לא שחררו אפוא את האם העברייה החדשה מכבלי העבר , אלא רתמוה ביתר עוז לפרויקט הלאומי בארץ ישראל . 9 ההסתייגות של חברות ' התאחדות נשים עבריות' מהסופרז'יסטיות ברחבי העולם הייתה קצרת מועד , ובהמשך מאבקן הן חברו לאיגוד הבין לאומי למען זכות הבחירה לנשים . 10 מלמן , 'שוליים ומרכז' ) לעיל הערה , ) 1 עמ' . ›› 6 11 שם , עמ' . › 51 1 › אשרמן , 196 › אצל סטולר ליס ושורץ .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help