sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אצל זקנו ( ובוודאי גם אצל אנשים אחרים מבני הכת ) ודרשו למסור להם 'כל מיני כתבים' ותמונה של ה'גבירה / שהיו אצלו , קיבלו אותם ונעלמו ( בשנות העשרים או השלושים של המאה הי"ט . ( וזוהי נקודה חשובה , שיש בד , כדי לבאר הרבה את היחס המיוחד מצד כמה היסטוריונים לתנועה השבתאית : לפנינו אינטרסים וסנטימנטים תקיפים וחיוניים מאוד . מתוך טעמים שונים באו כל ה'צדדים' למסקנה אחת והיא י המעטת דמותה ומשקלה של השבתאות ככל האפשר . האדוקים שבין הסופרים והחוקרים היו מעוניינים למעט את דמות השבתאות ולטשטש את ענייניה , כדי שלא לפגוע חלילה בכבודם של כמה מגדולי ישראל כפי שהם הבינו אותו . השאיפות הסניגוריוניות 'להצדיק הצדיקים מעיקרא' עשו את שלהן , והרבה מאוד עשתה גם ההשקפה ההיסטורית היסודית של רוב הסופרים הללו , שבספריהם אתה מוצא את הבלטת האופי האידילי של חיי הגיטו מבחינה פנימית ואינם מעוניינים כלל להראות על הבקיעים ועל התהומות שנפתחו בנשמותיהם של כמה מהרבנים עצמם . להודות על שבתאותו של רבי פלוני בירושלים , קושטא , איזמיר וארריאנופול או של רבי אלמוני בפראג , המבורג וברלין —הרי יש בזה משום הטלת פגם מוסרי באנשים המוחזקים כיהודים כשרים . ויש במחנה זה התנגדות נפשית חזקה מאוד לעסוק בכלל בדברים כאלה שריח של כפירה ואפילו של זוהמה נודף מהם . דוגמאות אין ספור מעידות על מהלך רוח זה בספרות על תולדות הקהילות והרבנים במאה הי"ח , ובייחוד לקה ב'אידיליות' זו א . ל . פרומקין , בעל ס' תולדות חכמי ירושלים , ה'מזכה' אפילו את השבתאים האדוקים ביותר מ'חרפה' זו . המשכילים והליבראלים היו מעוניינים בהמעטת דמות זו מטעמים אחרים : הרי רוב המשפחות החשודות בשבתאות נשארו בארצות המערב בתוך המחנה היהודי . ולא זו בלבד , אלא עלו לגדולה בתקופת שלטון הליבראליות , ובפרט באוסטריה . בני המשפחות הללו לא היו אמנם רבנים , אבל 'יותר מזה' — נושאי דגל ההשכלה , בעלי השפעה בספירות העליונות ואילי ממון . והם עצמם ראו בעין רעה כל ניסיון להזכיר להם את 'פגם' משפחתם ; ובזמן שלטונם בחברה היהודית במאה האחרונה היתה דעתם נשמעת הרבה והס מלהזכיר את השם המפורש של משפחה כזאת , ומוטב לא להרבות בחקירות שגם לפי דעתם האזרחית של בני הדור לא התאימו כלל לתכליתה הפוליטית של 'חכמת ישראל' במלחמות האמאנציפאציה . ומה שהראשונים בדור שעדיין רבו בו התעודות והמסורות מפי עדי ראייה ומגידי אמת עשו מרצון , עשאוהו האח

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help