sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הבאה במקום הרצון לחדור לעמקי הדברים —לא אחרי חדירה כזאת , אלא לפניה או במקומה — איננו מוגבל כלל לבעלי השקפה מסוימת , למשכילים , לחרדים או 'למתונים , ' כי אם משותף לכולם . ובכל זאת יש כאן שאלה חמורה . הקושי העצום , שכל מי שניגש לחקירת השאלות האלה נתקל בו , הוא כפול . יש כאן שאלה של מצב המקורות ושאלה של גישה נפשית מסוימת — ושניהם כרוכים זה בזה , ובמידה רבה . הא כיצד ? התנועה השבתאית בגילוייה ובכיתותיה השונות נתקיימה בשכבות ידועות של עמנו והחזיקה מעמד מתוך עקשנות מפליאה במשך מאה וחמישים שנה בערד , לאחר המרתו של שבתי צבי . בכמה ארצות היה לה כוח כביר , אלא שמכמה סיבות , חיצוניות ופנימיות , בחרה במעשה חשאין ולא פרסמה ענייניה ברבים , ובפרט לא גילו ראשי מדבריה את אמונתם האמיתית בספרים נדפסים , ואפילו במה שהדפיסו היו מגלים טפח ומכסים טפחיים . אבל היתה להם ספרות עשירה מאוד , שהיתה מיועדת ל'מאמינים' בלבד — בכינוי זה של סתם 'מאמינים' כינו בני הכת על כל מפלגותיה והסתעפויותיה את עצמם , עד אחרוני ה'דונמים' בשאלוניקי ואחרוני הפראנקיסטים בארצות הקיסרות האוסטרית . וזה מה שהיה לספרות זאת , כל זמן שהשבתאות היתה קיימת בגיטו seat's ככוח חי , המסכן את קיום היהדות המסורתית מבפנים , טרחו מתנגדיה ורודפיה המרובים להשמיד כל הבא לידם , ואם מצאו כתבים מבני החוגים השבתאים , ביערו ושרפו אותם 'עם כל האזכרות שבהם , ' כפי המצווה בכתבי החרמות נגדם . על ידי כר הושמדו ספרים רבים ולא נשאר שריד ופליט מהם . ואילו היה הדבר תלוי ברצון הרבנים החרדים לגורל היהדות , לא היה מגיע אלינו זכר מדבריהם של המינים הכופרים האלה —מלבד מה שנזכר בספרי הפולמוס שנדפסו נגדם כדי לפרסם את 'קלונם' ברבים . זאת ועוד אחרת : ספרות דתית עשירה היתה בייחוד בידי הפראנקיסטים בבוהמיה ובמוראביה עד תחילת המאה הי"ט , אבל בני המשפחות האלה עצמם , בניהם ובני בניהם של ה'מאמינים' בפראג ובשאר קהילות הקודש , השתדלו להשמיד אף הם כל זכר למעשי אבותיהם ולאמונתם . הפילוסוף המפורסם וההיסטוריון של האתיאיסמוס פריץ מאוטנר , שהיה מצאצאי הפראנקיסטים , שמר לנו בזכ רונותיו עובדה מעניינת זו : כששכבה התנועה , באו 'משולחים' פראנקיסטיים Erinnemngen , Fritz Mauthner 1 ( מינכן , ( 1918 עמ' . 306 אמו של המחבר היתה בתו של 'מאמין' לשעבר , מהקהילה הקטנה הורשיץ בבוהמיה , שהיה ב'חצר' באופנבאד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help