sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מצוה הבאה בעבירה * [»] אין לך פרק בתולדות עמנו במאתיים השנים האחרונות המכוסה ערפל כמו התנועה השבתאית . כל ההיסטוריונים כאילו בעצה אחת הם : עצם ההתעוררות במחנה ישראל והמאורעות הדראמאטיים עד המרתו של שבתי צבי מהווים לדעתם חלק חשוב ועיקרי מדברי ימי עמנו , וראויים הדברים לחקירה ולעיון מתוך מבט אובייקטיבי ומבלי שנצרף לזה חירופים וגידופים על המנהיגים והמונהגים . יפה הבינו , ובייחוד בימינו , שאין לגשת להבנת מה שנתרחש כאן בלב האומה מתוך משפטים קדומים , המודדים את כל הנעשה באותו פרק לפי מידת התאמתו למושגינו או למושגי המסורת הדתית בלבד . הדעות המופרכות על 'רמאות' וכיוצא בזה ביחס לנעשה בשנים תכ"ה ותכ"ו התחילו להיעלם מתוך ספרי ההיסטוריונים . ואדרבה — בדור התחייה הלאומית נתעוררו כמה מהם להבין הבנה עמוקה וחדשה את הגילוי הטראגי הזה של הרצון לגאולה ושל געגועי הגאולה בעמנו . ואולם לגבי הבנת התנועה השבתאית שלאחר המרת ש"ץ — שאני ! כאן אנו עומדים עד היום לפני קיר אטום , לא רק של חוסר הבנה , אלא גם של חוסר רצון להבנה . יש נטייה בולטת מאוד אצל החוקרים במאת השנים האחרונות למעט עד כמה שאפשר את דמותה של השבתאות ה'כופרת , ' וגלגולי התנועה הזאת , יסודותיה הרוחניים ותפקידיה בשינויי העולם היהודי במאה הי"ח לא נחקרו כל צורכם . אינך יכול לקרוא ספר הנוגע בעניינים האלה מבלי להתפלא על שפע הגידופים ומלות הגנאי הניתכים בלי הרף על ראשי האנשים המעורבים בעסקי הכיתות השבתאיות . ואין לד דוגמה טיפוסית יותר לאופן ראיית הדברים מספרו של דוד כהנא ' תולדות המקובלים , השבתאים והחסידים . ' ויחס זה של התרגזות מוסרית * שם המאמר על פי גביות עדות מקהילת סאטאנוב שבסוף סדר עולם רבא וזוטא ומגילת תענית שהדפיס הרב יעב"ץ בשנת תקי"ז ( דף לו , ע"א , ( שקורא להתנהגותם של השבתאים בשם זה , והוא הדבר בספר שמוש לר' יעקב עמדין דף כ ע"א . הביטוי ממס' ברכות מז , ע"ב .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help