sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בשני מישורים : מישור התודעה ומישור ההתנהגות . במישור התודעה , היא דנה באופן שבו אנו תופסים את עצמנו ואת האחר בזמן קונפליקט ומאבק ; במישור ההתנהגות היא מסייעת לזהות פרקטיקות התנהלות שיקדמו את מטרות המאבק בצורה בונה ולא הרסנית . במונחי הגישה של ' טרנספורמציה של קונפליקט , ' תפיסת המאבק הבונה מאפשרת לעורר שיח , לאתגר תפיסות המזינות מצב קונפליקטואלי קיים ולהניעו לשינוי . כאשר אנשים נתונים ב'ראיית מנהרה , ' הם נוטים לחלק את זירת הקונפליקט לשני מחנות — ' אנחנו' ו'הם , ' ' צודקים' ו'טועים , ' ' טובים' ו'רעים . ' ככל שקונפליקט מסלים , מתעצמת הנטייה לתפוס את הצד האחר כישות הומוגנית ושלילית מיסודה . מחקרים רבים שעסקו ביחסים בין קבוצות תומכים בהבחנה זו . נראה כי נטייתם הראשונית של פרטים ושל קבוצות היא לתפוס קבוצות אחרות באור שלילי והומוגני יותר מאשר קבוצתם שלהם . ) Doosje , Spears , Ellemers & Kooman , 1999 ( נוסף לכך , נמצא כי בין היתר במצבי קונפליקט , לנוכח איום על זהות הקבוצה , מתגברת נטייה זו כתגובת הגנה & Doosje ( . ) Ellemers , 1997 אלון ועומר ) 2005 ( מכנים זאת תהליך של דמוניזציה — מצב שבו הצד האחר בקונפליקט נתפס כשלילי כל כך עד שמדמים אותו לשטן בכבודו ובעצמו . גם אם בתחילת הדרך היו לקשר גם צדדים חיוביים לצד המחלוקות , בהמשך מיוחסים הפערים בין המטרות לצדדים אפלים באישיות הצד האחר , וגם אמירות או מחוות חיוביות נתפסות כמניפולציה . בד בבד גוברת התביעה מאחרים לתפוס צד במחלוקת , ומי ששומר על קשר עם הצד האחר מואשם בבגידה ובאבדן הדרך . מצב תודעה זה , שבו מרבית האנרגיה מופנית לעיסוק בצד האחר ובאפשרויות להתגונן מפניו , משפיע על האופן שבו אנו מגדירים את עצמנו ואת מטרותינו . במצב זה מטרות המאבק הופכות במהרה לתלויות באחר ובתחושה כי יש לנצח אותו בכל מחיר . במאבקים רבים שאותם ליווינו , נתקלנו בנטייה חזקה של הקבוצה הנאבקת להגדיר אדם , קבוצה או מוסד כאויב מר שאותו יש חובה להביס באופן מוחלט : " חייבים לנצח אותם ; " " עוד נגרום להם לשלם על כל הסבל שגרמו לנו ; " " יום אחד הם עוד יתחרטו . " במאבק הרסני , החובה לנצח את היריב היא ה'דבק' שמחזיק את הפעולה המשותפת , וכוח הגיוס שלה למאבק הוא רב עוצמה . מציאת ' האיש הרע' בסיפור מאפשרת פורקן לתחושות של עוול , ולרגע יוצרת תחושה של כוח שבהתארגנות נגד הרוע . אך הקסם שבהתגייסות זו עלול לתעתע : עם הזמן עלולים הצדדים לשלם מחיר כבד ביותר עבור הניצחון על האחר . אם הניצחון הופך למטרה בפני עצמה , הסיבה שלשמה יצאה הקבוצה למאבק מטשטשת , ולעתים אפילו נשכחת . החלופה שמציעים אלון ועומר ) 2005 ( היא הנחה של ריבוי קולות , שלפיה כל הצדדים בקונפליקט מפגינים ריבוי של צרכים , של אינטרסים ושל עמדות . גם לפי גישת המאבק הבונה יש להבחין בין צדדים תומכים למתנגדים , אך הצדדים אינם נתפסים כהומוגניים . ההנחה ביסוד גישה זו היא שכל אחד מהצדדים הוא הטרוגני , וקיימים בו קולות חיוביים ושליליים , מתונים וקיצוניים . החלוקה ל'צודקים' ו'טועים , ' ' טובים' ו'רעים' אינה מהותנית , קבועה ומוחלטת , אלא חלקית וניתנת לשינוי . עקב כך , מאבק בונה אינו שואף להכניע את הצד האחר אלא להשפיע עליו באמצעות שינוי במערך הכוחות הכולל . שינויים בזירת הקונפליקט — בהרכב של השחקנים , של האינטרסים ושל הכוחות הפועלים , ישפיעו בהכרח על הצדדים ועל תוצאות המאבק . אולם האתגר המרכזי אינו לנצח את הצד האחר , אלא דווקא לגייס שחקנים חדשים

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help