sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מובילה לשינויים של ממש בדפוסי החשיבה הצבאית ובאופן הפעלת הכוח הצבאי . דוגמאות היסטוריות מפורסמות הן המעבר לשימוש בנשק חם , כניסת הטנקים לשימוש במלחמת העולם הראשונה או השימוש במטוסים במלחמת העולם השנייה . על פי תא"ל נ' , ( 2008 ) כדי להיות מוכן טוב יותר למלחמה על צה"ל ליצור תורת פיקוד ושליטה שמתעדכנת מעת לעת מבחינה טכנולוגית . לעומת זאת , גדעון עקביה ( 2006 ) טען כי הפערים בין התורה להתעדכנות הטכנולוגית הם בלתי נמנעים : הן משום שרק תוך כדי התפתחות לומדים על סגולות המערכות הטכנולוגיות ( גם תכנון מהודק מראש הוא מוגבל , ( הן בשל המגבלות האנושיות בשימוש בידע נתון . מאיר פינקל ( 2006 ) רואה עיקר בגמישות מצד הארגון והאנשים וחושש ממצב שבו פתרונות טכנולוגיים ייחשבו תחליף לפעולה האנושית המיטבית בשדה הקרב . גם תורת המורכבות רואה בהקשריות ובהסתגלות תוך כדי התרחשות עניין קריטי , ( Tsoukas , 2005 ) ומטילה ספק ביכולת לחזות ולדעת מראש את פני הדברים . בעיית יסוד נוספת שאנו מזהים קשורה למבנה כוח האדם בצבא . הארגון הצבאי בנוי מדיסציפלינות מגוונות — לוחמים , אנשי טכנולוגיה , תומכי לחימה ועוד — אשר כל אחת מהן נחלקת לעוד תתי תחומים מקצועיים רבים . הדיון בטכנולוגיה מאתגר את גבולות המקצוע הצבאי במובן זה שהטכנולוגיה מייצרת הזדמנויות והשפעות החורגות מן המתוכנן ומן הידע הקיים בתוך כל דיסציפלינה הנתונה לחוד . בין תחומיות וחריגה מהמגבלה הן חיזיון טיפוסי , שהסדר והתיחום הצבאי מבקשים לא אחת לרסן . כמה דוגמאות ליחסים שבין המערכת הטכנולוגית למערכת האנושית בצבא מטבע הדברים , מרבית הדוגמאות מובאות מתוך עולם התוכן של תקשוב ; אך העקרונות וצורת החשיבה ניתנים לרוב ליישום בהיבטים רחבים יותר של המפגש בין טכנולוגיה לפן הארגוני צבאי . א . בין מציאות לדימוי המציאות : במהלך ראיונות וצפייה בתרגילים , שמנו לב לתופעה מעניינת — המציאות המשתקפת במערכות השו"ב מקבלת חיים משל עצמה ונחזית להיות המציאות עצמה . מציאות של חטיבה לוחמת אשר נעה , פוגעת , נפגעת ומיוזעת , רוח הקרב שלה , ריח אבק השריפה והפחד וקול זעקות הלוחמים , מושטחים כולם ל'אייקון' הכולל מספר , אות וסימן טקטי כזה או אחר . בכך מתבטאים תעתועי הטכנולוגיה : העיצוב האסתטי , תלת ממדי לעתים , יכולות ההדמיה והאיור , רחש המזגנים וקרירותם — כל אלה עלולים לגרום

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help