sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פרויד , בזמנו , ( 1930 ) השווה את ההתפתחות הטכנולוגית המרשימה של תקופתו לניסיונו המושלם כמעט של האדם להגשמת אידאל של אל : " האדם היה למעין אל תותב ; הוא מרשים כשהוא חוגר את כל איברי העזר שלו , אבל אלה לא היו לבשר מבשרו , ולפעמים גורמים לו עדיין צרות צרורות" ( פרויד , , 2000 עמ' . ( 99 הוא טען עוד כי אנו בוחרים להתעלם מהסבל הנגרם לנו מן היחסים עם בני אדם אחרים — הסבל החברתי — ואיננו מוכנים להכיר בו כלל . לסבל זה לא נמצא עדיין מענה טכנולוגי , אלא באפשרות לתסוגה גוברת מקשרים אנושיים מלאים ולפיתוי להחליף פנטזמה במגבלות המעיקות של המציאות . בספר זה אנו מתעניינים בזיקת הגומלין בין טכנולוגיה לאדם . לצד ההזדמנות שזיקה זו מציעה חשוב להפנות תשומת לב גם להיבטים של ה'סבל החברתי' שעליהם אמורה הטכנולוגיה לפצות , היבטים הנוגעים לקשיים בהפעלה של יכולות חברתיות ובין אישיות כגון תקשורת , שפה משותפת , חשיבה משותפת וקבלת החלטות ( וכן חינוך , הוראה ועוד . ( המערכות המתוקשבות מכוונות לטפל בקשיים אלה ולגרום לתקשורת טובה יותר , ליצירת שפה משותפת ולשיפור תהליכים הכרוכים בחשיבה ובקבלת החלטות שבהם נדרש יותר מאדם אחד . עניין זה תלוי כמובן במתווי המדיניות , בנגישות הדיפרנציאלית לאמצעים טכנולוגיים וברגישות של קבוצות בעלות כוח בחברה לשימוש בטכנולוגיה גם לטובת זולתן . שהרי אותה טכנולוגיה שיכולה לגשר ולקרב גם עשויה לשמש לחיזוק השליטה בזולת ולביסוס הבקרה שמופעלת כלפיו ( בשם אינטרס זה או אחר . ( מבחינה זו ניכרת תנועה דו קוטבית של הידוק שליטה ושל התבדרות השליטה גם יחד . לצד זיהוי מגמות ותהליכים , אין ספק שיש כאן יסוד ערכי . הטכנולוגיה היא אולי ניטרלית , מזהה אפשרויות ומקדמת אותן , אך בתוצאותיה היא מגמתית : מרגע שמשהו אפשרי , גדול הפיתוי שגם יתממש , ומתעוררת השאלה מי ישתמש בו ; אינטרסים , פערי כוח , שיקול דעת לגבי השימוש — הופכים מרכזיים . הטרמינולוגיה השכיחה בהקשר זה נחזית להיות גם היא ניטרלית ' ) מנשק , ' ' שילוביות , ' ' שו"ב , ' ' הרשאה , ( ' אך מאחוריה סוגיות טעונות ביותר . התמודדות עמן היא שתבחין בין טוב לרע בפיתוח טכנולוגיות , כמו גם בשימוש בהן . בין טכנולוגיה לחברה כפי שציין כבר קרל מרקס ( אגסי , , ( 1990 פריחת הטכנולוגיה קשורה להתפתחות הקפיטליזם ובעיקר ליסוד התחרותי שבו . הרצון בהישג , בהצלחה וביכולת לעשות עוד נחשב למניע מרכזי בפעולה האנושית , והוא מציב לאדם אתגר מתמיד . איזו

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help