sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

היכולת לשמש כלי להתמודדות עם החיים הממשיים אשר רוב החוקרים חפצו בה . יתר על כן , תפיסת התרבות הגבוהה כעמדה בשדה הישראלי רוסי לא התקבלה כמרשם טוב ליצירת "מפגש" עם החברה הישראלית . את ההערות החוזרות ונשנות הללו אבקש כעת לתרגם לשפה תיאורטית מעט יותר שהשתמשו בה אחדים מחברי הקבוצה . הללו ביקשו לדון במפגש עם החברה הישראלית במונחים דינמיים של דיאלוג ומאבק על עיצוב זהויות תרבותיות במקום במונחים של קונפליקט בין תרבות גבוהה ואוניברסלית לפרקטיקות סימבוליות מקומיות , המתוארות כמנהגים ובפולקלור יותר משהן מתוארות כתרבות . מהו אפוא הבסיס התיאורטי לחלופה שהציגו חברים אחרים בקבוצה , שהבולטים בהם היו יגאל חלפין , אירינה טחטרובה , נורית שלייפמן , אינה לייקין , יוליה לרנר וגליה פלוטקין ? המונחים שבחרתי לאפיין בהם את השיחה החלופית על אודות זהויות תרבותיות צמחו מן הצומת המרתק שנקלעו אליו שני דיונים נפרדים מאז המאה ה : 19 הדיון הלינגוויסטי תרבותי על תקשורת סימבולית מחד גיסא , והדיון בפרדוקסים של זהות בתחום הפסיכואנליטי מאידך גיסא . נקודת מוצא טבעית לבירור הצומת הזה נמצאת בעבודתו של פרויד והמושג "מאוים" , unheimlich ) או uncanny בתרגומו לאנגלית ) . ( Freud 2003 ) פתיר ערך אנליזה אטימולוגית לצמד המושגים "הביתי" ו"הזר" ( heimlich / unheimlich ) וגילה כי הם אינם משמשים ניגודים דיכוטומיים . נהפוך הוא , טען פרויד , דווקא בתופעות המוכרות מחיי היומיום - היינו בלב לבו של המוכר והפמיליארי - מבעבעות תמיד משמעויות הפוכות של דבר מה אפל , סודי , הנסתר מן העין ומן התבונה . פרויד הסיק ממחקריו האטימולוגיים מסקנות ביחס לחרדוה בלתי מודעות ההופכות תמיד קרבה פמיליארית לאיום על העצמי . המעניין בגילוי זה של פרויד הוא כמובן הרעיון כי הזר - האחר - אינו מאיים מבחוץ , אלא הוא טמון בתוכנו . במילים אחרות , פרויד רומז פה למאבק פנים אישיותי מתמיד בין צרכים ותשוקות ייחודיים לפרט , המהווים את גרעין ה"לא מודע" האחר או הזר בנפש האנושית , ובין נורמות קיבוציות שהאגו מפנים במהלך התפתחותו לקראת בגרות פסיכולוגית וחברתית . תוכנות אלו שימשו לאחר מכן בשיח על זהות אינדיבידואלית וקולקטיבית שהתפתח בעבודתם של ז'אק לאקאן , ז'וליה קריסטבה , סלבוי ז'יז'ק ואריק סנטנר , שעליהם אסתמך בהמשך דבריי . משותפת לכל החוקרים הללו היא ההכרה בקיומם של לפחות שני מומנטים מכריעים בתהליך התגבשותן של זהויות אישיות , ואפשר להרחיב תוכנות אלו גם לזהויות קולקטיביות . מומנט אחד עניינו יצירת דימוי מושלם לעצמי , ייצוג המשול לכפיל אידיאלי המשתקף מעיני האם ליילוד ונתמך על ידי מבנה נרקיסיסטי משולש של אם-יילוד-אובייקט . דימוי זה שהיילוד מזדהה עמו הזדהות ראשונה הוא גרעין הסובייקטיביות שממנו יצמח האגו , אך הוא תוצר של שיקוף המושלך . 5 סנטנר ; 2005 קריסטבה . Lacan 1966 ; Zizek 1989 ; 2009

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help