sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עליו והיא אלמנט אחד בהשקפה פילוסופית כוללת יותר ( אני משערת שאף הוא מתכוון למושגים עצמי , אחר , לשון ומשמעות . ( סגל מעמת את המושג "תרבות גבוהה" עם המושג "תרבות" הרווח בעולם האנגלוסקסי ולפיו תרבות היא מכלול של פרקטיקות סימבוליות המאפיין כל קבוצה אנושית המקיימת חיים חברתיים . קליפורד גירץ ופייר בורדייה הם מחוקרי התרבות המשפיעים שפיתחו תפיסות אלו בין שנות השבעים והתשעים של המאה ה 20 ( ראו גירץ . ( 1990 שני מושגי התרבות לגיטימיים , טוען סגל , אך צריך להכיר בשונותם . בניסיון להבחין ביניהם הוא מכנה אותם "תרבות פנימית" ו"תרבות חיצונית . " פירושו של דבר כי בעוד חקר התרבות במובן הראשון הוא עניין בעיקר לפילוסופים ולחוקרי ספרות , בעולם האנגלוסקסי ( אך גם הצרפתי , צריך להודות ) מתרכז חקר התרבות בידיהם של האנתרופולוגים והסוציולוגים . לפי סגל , כשנאלצו יהודי ברית המועצות לזנוח לאחר מהפכת 1917 את הסממנים החיצוניים של חינוכם הדתי היהודי הפרטיקולרי , הם מצאו לו תחליף ביסודות של התרבות הגבוהה ואימצו אותם לעצמם בחום ; מכאן נגזר יחסם הבסיסי לתרבות כאל תרבות גבוהה , המנוגדת לכל מה שהוא לוקלי ו"אנתרופולוגי . " אף על פי שסגל אינו מרבה דברים על מושג התרבות הישראלי , בכל זאת אפשר להסיק מדבריו כי הישראלים אימצו מראש מושג "חיצוני" ( במונחיו ) של תרבות , דבר שהתבטא במאמץ העצום שלהם לרתום כל פעילות תרבותית לצרכים פוליטיים וציבוריים . אם כן , מושגי התרבות של היהודים הרוסים שונים ממושגי התרבות של בני עמם הישראלים הוותיקים . הבדלים אלו יצרו בין שתי הקבוצות אי הבנה עמוקה אשר ספק אם אפשר לגשר עליה . אצטט משפט אחד הזכור לי מדבריו של סגל ומבטא היטב דעות אשר שבו ועלו בדיוני הקבוצה : "מנקודת מבטם של היהודים הרוסים תרבותם אינה יכולה אלא להיות 'גבוהה , ' כלומר מנוגדת למה שהוא מקומי , ואילו על פי הישראלים תרבותם שלהם היא 'עליונה , ' אם כי לא בהכרח גבוהה . " אף על פי שהביקורת על תפיסת ה"תרבות" שהצגתי לעיל ואף ההתנגדות לה ליוו את הפרויקט לאורך כל הדרך , ההתפלגות בין תומכים או "אוהדים" לבין מתנגדים , ואף מתנגדים עוינים , לא חפפה את התפלגות הדוברים בין "רוסים" ל"ישראלים . " יתרה מזו , לא היתה בעצם התמודדות תיאורטית מעמיקה עם תפיסת ה"תרבות" שתיארתי לעיל , וחברי הקבוצה המתנגדים דבקו במסגרות הקונספטואליות הייחודיות שבחרו לעצמם , בין שנתנו עליהן דין וחשבון מפורש ובין שלא עשו זאת . ואולם התרשמותי היא שעוקץ הביקורת כוון כלפי האלמנטים האידיאליסטיים שבהם רוויה תפיסת "התרבות הגבוהה , " הממקמת תרבות בכלל בתחום הפילוסופי - פילוסופיית הלשון והאתיקה - ובתוך כך מנתקת את האליטה הנושאת אותה גם מן היסודות הלא רציונליים המכוננים תרבות וגם ממאבקי הכוח המאפיינים כל חברה באשר היא . ואולם הניתוק הוא ניתוק למראית עין בלבד . הטוהר והשלמות שתפיסה וו מתברכת בהם - הבחנה ברורה בין האני לאחר וכיבוד הגבול ביניהם , גבול ברור בין תרבות לחברה וקביעת קטגוריות אוניברסליות ואתיות לתיאור יחסי הגומלין ביניהן - כל אלה התפרשו במונחים של נטרול

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help