sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

למפעל היחיד שהוא בעל ערך כלשהו : סוג של השגת ישועה הנובע מעצם היכולת לחרוג מן הקונטקסט הפרטיקולרי לעבר אופק של משמעות אוניברסלית . בהקשר זה אינני יכולה להשתחרר מן הרושם שהותירה בי הרצאה שנשאה נינה רודניק והציגה בה את הפורמליזם הרוסי מבית מדרשם של רומן יקובסון ויורי לוטמן ( ראו ( Alexandrov 1998 שעליו היא מסתמכת בפיתוח מושג "התרבות הגבוהה" שלה . הרצאה זו הבהירה היטב את רוחב המטרות וגם את עושר הכלים שמציע הפורמליזם הרוסי להבנה מהי תרבות , המתמקמת על פי השקפה זו בין ארבעה מושגי יסוד : העצמי , האחר ( או הזר , ( השפה והמשמעות . העצמי והאחר הם יחידות עצמאיות , אבל יש ביניהן קשר הדדי - שהרי אין חשיבה מונולינגוויסטית , השפה תמיד נאלצת לעכל את הזר לה כדי ליצור , וכל אקט של קריאה הוא דיאלוג בין דובר למקשיב . מכאן האיסור "לכפות" משמעות על הטקסט , כפייה המשולה להפניית המבט מן האחר לאני ולאינטרסים שלו אגב ניצולו של האחר . דבר זה נכון בתחום הפסיכולוגיה - היינו בתהליך ההבניה של האני - וגם בתחום הלשון ובתחום המוסר . מכאן עברה רודניק להצגת ששת הפרמטרים הבסיסיים של יקובסון בניתוח כל פעולת תקשורת . לכל אקט של תקשורת לשונית יש במסגרת זו שש פונקציות בסיסיות שעניינן בדובר , בנמען , בהקשר , במסר עצמו , ביחס בין הדוברים ובקוד שהתקשורת מתרחשת בתוכו . הפרמטרים הללו הם אוניברסליים , ומאחר שהם מייצגים ערכים פורמליים הם גם אינם ניתנים לפרשנות . ללא ספק , טוען יקובסון , כל טקסט הוא בבחינת דיאלוג בין דובר למאזין . ואולם הקורא אינו חופשי לעשות בטקסט כרצונו , מפני שהטקסט מכיל "אינדקסים הרמנויטיים" ( הקוד שבתוכו מתרחשת התקשורת ) שהם בעלי פונקציה מטא לשונית . לפי יקובםון , הטקסט אכן מציג מעין "תודעה עצמית" לגבי המשמעויות שהוא יכול להכיל . האינדקסים ההרמנויטיים מייצגים את גבול הפרשנות . תקצר היריעה לתאר פה את יופייה ואת בהירותה של הרצאה זו . את הפרות המעשיים של יישום המסגרת שבחרה רודניק אפשר לקרוא במאמרה על מיכאל גנדלב הנכלל בספר זה . ואולם לא מיותר להזכיר בכמה מילים את עקרונותיו של שותפה לדעה , דימיטרי סגל , אשר ניסח את הפרויקט שלו במונחים שאני מבינה אותם כמעין תרגום מעשי להשקפה על התרבות שהציגה רודניק ויישומה לשדה התרבותי ה"רוסי עברי . " לפי סגל , אימצו היהודים הרוסים את ההשקפה המזהה תרבות עם תרבות "גבוהה , " שהיא מערכת ערכית שהסובייקט מקבל . 4 את עמדת המיעוט - שאיננה עמדתי וגם היכרותי עמה אינה היכרות מחקרית - אציג באמצעות הרצאתה של נינה רודניק והתייחסותי אליה , שתהיה מפורטת יותר מהתייחסותי לעבודות המחקר האחרות . אמנם נוצר כאן חוסר סימטריה מסוים בהשוואה להרצאות אחרות , מרתקות לא פחות , אך חשוב לי להציג בפירוט דווקא את עמדת המיעוט , כדי לתת לה את המקום הראוי מול עמדת הרוב , המתבטאת במרבית המאמרים שבספר המדברים בעד עצמם וגם בהקדמות לשערי הספר הנדרשות אליהם במישרין .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help