sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ושלישי - היו יותר משליש מחברי הקבוצה . ההשתתפות המסיבית של הישראלים הרוסים בעיצוב הפרויקט הזה והנוכחות המרשימה של הצעירים הן המאפיינים הדומיננטיים שקבעו את קווי המתאר של הפרויקט . הן ייצרו גם את הלהט שהושקע בו ובהגנה על עמדות עקרוניות מנוגדות ששבו ועלו כמעט בכל הפגישות , ועליהן אתעכב להלן , כמובן מנקודת המבט האישית שלי שהבאתי לדיונים . עבודת הקבוצה התאפיינה מראשיתה במגוון הרחב של הנושאים שהועלו לדיון . מאלה חשוב להזכיר את ההיסטוריה וההיסטוריוגרפיה של יהודי חבר המדינות לפני הגיעם ארצה ; ה"רוסיות" כמסמן בתרבות ובחברה בישראל ; חותם הסובייטיות על הזהות היהודית בברית המועצות ; זהות נשית בהגירה ; פרקטיקות תרפויטיות בטיפול במהגרים רוסים ; האינטליגנציה כמסמן זהות של יהודי ברית המועצות ; ספרות ושירה רוסית בישראל ; מהגרים קווירים והזהות הלאומית הישראלית ; להקות רוק של יוצאי חבר המדינות וכן הלאה . ואולם בכל הדיונים שהתפתחו בעקבות ההרצאות ובכל המושבים שנדונה בהם ספרות המשנה שהתלוותה להרצאות הלכו ונחשפו שני מושגי מפתח שהיו מוקדים של חילוקי דעות , אי הסכמה ולעתים קונפליקט של ממש . לא במקרה היו המושגים הללו "תרבות גבוהה" לעומת "תרבות כזהות" או "תרבות כשיח . " על מושגים אלו אנסה כעת להרחיב מעט את הדיבור . מיעוט בעל קול חזק ודומיננטי בתוך הקבוצה הגן על הדעה - שלדבריו היא הרעה הרווחת בציבור הרוסים בישראל - שהמושג "תרבות" מסמן תהליך של ייצור משמעות בתיווך של שפה אנושית ובזיקה לערכי מוסר אוניברסליים . בתפיסה כזו , שיח שאינו מציג את ערכיו כערכים אוניברסליים אינו ראוי להיכלל בקטגוריה של " תרבות . " בהקשר הרוסי , כך נטען , תרבות היא תרבות גבוהה . הפרשנות של תוצרי התרבות הללו מיוצרת תמיד בדיאלוג בין הקורא - הסובייקט - לבין הטקסט / ארטיפקט / פעולה של האחר המתכונן תמיד על בסיס אתי . כשם שהצו הקטגורי של קאנט אוסר לראות באחר אמצעי בלבד להשגת מטרה הטרונומית מבחינתו , כך חובתנו המוסרית בפרשנות של תוצרי התרבות היא לנסות ולהבין את תוצרי האחר כהווייתם , היינו תוצרים בעלי אוטונומיה משלהם . במסגרת השקפה כזו תרבות מוגדרת כמקום שנשללים בו אינטרסים פרטיקולריים ומאבקי כוח ונפתח בו הפתח חלקית ולא יהודים , אנשים ונשים בעלי רקעים תרבותיים , דתיים ופוליטיים מגוונים , שהגיעו לישראל בעקבות הפרסטרויקה בעיקר בגל הגדול של ההגירה בתחילת שנות התשעים . למחברי המאמרים בספר רעות שונות בנוגע למונח "רוסים" ובנוגע למשמעות השימוש בו במירכאות או בלעדיהן , ולהם חופש הבחירה איך להשתמש בו . בכותרת הספר בחרנו להקיף את המילה רוסים במירכאות , המשקפות את היותו מונח תרבותי ישראלי טעון . . 3 בחרתי להעמיד את המושגים "תרבות" ו"שיח" שנדונו בקבוצה על שני קטבים , גם אם איאלץ לרדד מעט את הוויכוחים ולהריר מהצגתי חלוקות משנה והגוונים עדינים יותר בכל קוטב .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help