sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר : האתיקה של המפגש עם ה " זו " רבקה פלדחי חורף 2002 לא זימן לכאורה עת טובה לפתיחתו הרשמית של פרויקט מחקר חדש במכון ון ליר בירושלים . הימים היו ימים של בעתה , ימים שבהם סולק הדיבור מן השיח בין ה"אני" ל"אחר" בעיר הזו . מעשים קיצוניים , ממשיים וסמליים , החליפו כל סוג אחר של תקשורת : בניית החומה שכונתה "גדר" ופרמה עוד קצוות של עולמות חיים מזה , ופצצות אנושיות בדמותם של מתאבדים שהפכו את גופם לכלי של הרס ומחאה מזה . דומה היה שהדיבור ניתק , ואין עוד מקום שאפשר להשמיע ממנו אפילו זעקה . ובכל זאת , באותם ימים ממש התכנסה קבוצה של חוקרים - קבוצה בין תחומית , בין דורית ואף בין תרבותית - לדיון וכתיבה על אודות "רוסים בישראל . " דחיפות הנושא היתה ברורה לכול . ואולם בשעה שהשיח הציבורי התמקד במחיקה אקטיבית של השיח עם האחר הפלסטיני בתואנה ש"אין פרטנר , " לא היה ברור אם יש נכונות של החברה הישראלית לפתוח את עצמה לדיאלוג רציני על הפרדוקסים והעימותים בתוכה . בפתח דבר זה לאסופת המאמרים אתאר בקצרה אה סיפורה של קבוצת החוקרים שהתכנסה במכון ון ליר בירושלים והתמידה בעבודתה במשך שלוש שנים . לא במקרה בחרתי לעשות זאת אגב הדגשה של הוויכוחים הסוערים בין חוקרי הקבוצה . בסופו של דבר הניבו ויכוחים אלו תוצר תיאורטי שהתגבש במסה של יוליה לרנר על הכוח הפרגמטי של תרבות בהגירה . במסה זו היא השכילה לעבות את התוכנות התיאורטיות שהביאה עמה באמצעות ניתוח שורה של מחקרים המהווים את הכרך שלפניכם . הצוהר שאפתח אני לקריאה במחקרים אלה התגבש לכלל עמדה עקרונית יותר שאותה אכנה האתיקה של המפגש עם הזר . הקבוצה שהתכנסה בחורף 2002 מנתה חמישה עשר חוקרים ממגוון תחומים : היסטוריה , מדע המדינה , מדעי התרבות , סוציולוגיה , חינוך , פסיכולוגיה , ספרות ובלשנות ' . ואולם לא ההתפלגות הדיסציפלינרית התוותה את קווי המתאר של המחלוקות שהתפתחו בפגישות החודשיות . הישראלים הוותיקים היו מיעוט בקבוצה שלנו - ארבעה מתוך חמישה עשר . את רוב רובו של המחקר עשו הישראלים " הרוסים" ( או "הרוסים" הישראלים . ( הצעירים - היינו תלמידי מחקר לתואר שני יעקב רואי ; אריק כהן ; יגאל דולפין ; אירינה טחטתבה ז"ל ; יצחק ברודני ; דימיטרי סגל ; נינה רודניק ; אלון ויינר ; מאשה בומן ; סוניה סולומוניק ; גליה פלוטקין ; אינה לייקין ; יוליה לרנר . נורית שלייפמן ואני ריכזנו את הפרויקט מתחילת דרכו . בעגה הישראלית המהגרים מרחבי ברית המועצות לשעבר מכונים "רוסים . " הביטוי הכולל "רוסים" מתייחס למהגרים ועולים דוברי רוסית בישראל - יהודים , יהודים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help