sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

נסכם עתה חלק זה ונאמר , שהרישות הפועליות הסתמיות הפותחות פרק במשנה או בתוספתא שימשו לנו כמדגם . הנחתנו היא , שראשי פרקים הם המקומות הבטוחים ביותר למצוא בהם הלכות שאינן ממשיכות ומוסיפות פרטים על עניין הלכתי קודם . מצאנו שצורת "העושה" היא הצורה הרגילה , הבלתי מסומנת , בראשי הלכות . ומצאנו עוד שהצורה "מי שעשה , " הפרפקטית , עשויה להחליף אותה במקום שהפרפקטיות רלוונטית לדין , ושהצורה "היה עושה" נוטה להחליף את " העושה" במקום שהאספקט הדורטיבי נצרך להבעת התרחשות סימולטנית של אירועים . בדיקת ההלכות באמצע הפרק תאשש את הממצא הזה , כפי שיתברר בהמשך . . 3 "מי שעשה" נבדוק עתה מספר פעלים המופיעים הן בצורת "העושה" הן בצורת "מי שעשה" כדי לראות , אם אמנם ההבדל ביניהן הוא הבדל שבין צורה בלתי מסומנת לצורה מסומנת מבחינת האספקט הפרפקטי . 3 . 1 הקורא" / "מי שקרא" נמצאו שלוש עשרה רישות הפותחות בצורת "הקורא , " ורישה אחת ב"מי שקרא . " " הקורא" בכל המקרים מורה על קריאה או על אמירה של טקסט מתוך הכתובים או מתוך הזיכרון , כגון : "הקורא את שמע " ... ( משנה ברכות ב , ג ;( "הקורא בספר " ... ( משנה עירובין י , ג . ( הדוגמה הבודדה עם "מי שקרא" מורה על ביצוע פעולת דיבור , כלומר פעולה המשנה את הסטטוס ההלכתי של דבר מה : "מי שקרא שם לתרומת מעשר שלדמיי [ ו ] למעשר עני שלוודיי - לא יטלם בשבת" ( משנה דמאי ד , ד . ( ואולם הבדל זה אינו עיקר , אם כי יש בו כדי לרמוז על מה שמבדיל בין שתי הצורות האלה . הצירוף הפועלי הכבול קרא שם טבוע בו מכוח משמעותו הסמנטית האספקט ( Aktionsart ) של רגעיות ( פונקטואליות ) הפעולה , ומכאן הניסוח בצורת " מי שקרא שם . " רגעיות הפעולה היא גם השלמתה , וההשלמה רלוונטית לדין "לא יטלם בשבת , " שהרי הדין הזה חל רק בתנאי שהקריאה בשם נעשתה לפני השבת . צורת "העושה" ניטרלית מבחינה האספקט הפרפקטי , ופירוש הדבר שהיא יכולה לבוא גם בראש הלכה שהדין המפורש בה תלוי בהשלמת ההתרחשות המתוארת ברישה . מבין שלוש עשרה הדוגמאות הפותחות ב"הקורא" שמונה היו יכולות לפתוח ב"מי שקרא" בהיותן מקיימות את התנאי של השלמת ההתרחשות המאפשרת את הדין : " הקורא את שמע ולא השמיע לאזנו - יצא ... הקורא למפרע - לא יצא" ( משנה ברכות ב , ג ;( "הקורא את המגילה למפריע - לא יצא" ( משנה מגילה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help