sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

יצא" ( משנה ברכות ב , א ;( "היה עובר בשוק ואמר : טלו לכם תאינים - אוכלים [ ו ] פטורים" ( משנה מעשרות ב , א ;( "היה נעטף בטלתו וטמאות וטהרות בצדו טמאות וטהרות למעלה ספק נגע ספק לא נגע - ספיקו טהור" ( תוספתא טהרות ד , א ;( "היה קוצץ מן המעטן ומעלה לראש הגג ונמצא שרץ בגג - המעטן טהור" ( תוספתא טהרות יא , א . ( כמו במקרה של "מי שעשה" גם כאן אין הכרח בצורת "היה עושה . " אפשרית גם צורת "העושה , " אם כי קשה הרבה יותר למצוא דוגמאות בטוחות , כגון : "הדר עים עם הארץ בחצר ושכח כלים בחצר - ... הרי אילו טמאיך ( משנה טהרות ח , א . ( בחמישה מקרים מופיעה צורת "עשה , " הצורה המובהקת להוסיף עוד פרט או פן חדש להלכה קודמת ( ראה להלן סעיף , ( 4 ואין לנו הסבר אחיד לגביהם : . 1 "נטל לידו אחת משטיפה אחת - ידו טהורה" ( משנה ידים ב , א . ( למעשה אין פרק ב אלא ממשיך את ההלכות שנידונו בפרק הקודם , העוסקות כול ן בדיני נטילת ידיים . לעומת זאת פרק ג , הפותח ב"המכניס ידיו בבית המנוגע - ידיו תחילה , " פותח עניין הלכתי חדש , שאם כי יש לו קשר לידיים , אין לו כל קשר לנטילת ידיים . . 2 "מצא כלי כתוב עליו אלף , דלת , ריש , תיו - הרי זו תרומה" ( תוספתא מעשר שני ה , א . ( ההלכה המקבילה במשנה ( מעשר שני ד , יא ) פותחת ב"המוצא , " אף על פי שהמשנה הסמוכה לפניה כבר עוסקת במציאת כלי . הרושם הברור הוא , שבשני החיבורים קרה ההפך מהמצופה . . 3 "קבל ממנו מאה צאן במאה של זהב למחצה לשליש ולרביע ואני נוטל סלע מכל אחד ואחד באחרונה - אסור" ( תוספתא בבא מציעא ה , א . ( ניסוחה של הלכה זו ( וכן של זו שלאחריה ) תמוה למדי : החלק הראשון של הרישה מנוסח בדרך הרגילה של תיאור מקרה היפותטי בגוף שלישי " ) קבל ממנו מאה צאן במאה של זהב למחצה לשליש ולרביע , ( " ואילו החלק השני " ) ואני נוטל סלע מכל אחד ואחד באחרונה ( " הוא דיבור ישיר בגוף ראשון שהושמט ממנו פועל האמירה . הדבר התמוה אינו עצם השמטת פועל האמירה ( ראה אזר , תחביר , עמ' , ( 298 אלא חיבור האמירה הישירה אל המקרה ההיפותטי באופן היוצר משפט מחובר שהפסוקית הראשונה שלו היא המקרה ההיפותטי והשנייה היא הדיבור הישיר . כשמתקיים עירוב תמוה כזה אין טעם לבדוק דקדוקי סגנון . . 4 "אכל חמש חתכות מזבח אחד בחמשה תמחויין בהיעלם אחד - אין מביא אלא חטאת אחת" ( תוספתא כריתות ד , א . ( בכתב יד ערפורט "האוכל . " ונראה שכתב יד וינה " ) אכל ( " הולם יותר , הואיל והפרק ממשיך בבירור את ההלכות הקודמות , העוסקות אף הן באכילה בהיעלם אחד או יותר ובמספר החטאות שיש להביא . . 5 "הביא שברי כלי חרש ודיבקן זה לזה ועשאן תנור ועשה להן טפילה בין מבפנים בין מבחוץ והסיקו - אע'פ שאין בכל אחד ואחד כשיעור כולן מיטמאין במגע ובאויר" ( תוספתא כלים בבא קמא ג , א . ( קשה להחליט אם הלכה הדשה לפנינו או אם אפשר לראות בה המשך להלכה קודמת . נטיית הלב היא לראות בה הלכה חדשה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help