sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

נזיר - מגליח יום שלושים ואחד" ( משנה נזיר ג , א ;( "מי שאמר : הריני נזיר , ושמע חבירו ואו : ' אני , ואני - כולם נזירים" ( משנה נזיר ד , א ;( "מי שקינא לה - אפילו שמע מן העוף הפוריח יוציא ויתן כתובה" ( משנה סוטה ו , א . ( " מי שטבל בנהר והיה לפניו נהר אחר ועבר בו - וטיהרו שניים את הראשונים" ( משנה מכשירין ה , א . ( המשותף לכל ההלכות האלה הוא , שהדינים האמורים בסיפוח אינם יכולים לחול אלא אם כן הושלמו הפעולות המתוארות ברישות . השלמת הפעולה היא תנאי הכרחי המאפשר שימוש ב"מי שעשה" בראשי הלכות חדשות , אך אינו מחייב , כמוכח מדוגמאות רבות , כגון : "הרואה מקום שנעשו [ בו ] ניסים לישרא' - אומ : ' ברוך שעשה ניסים לאבתינו במקום הזה" ( משנה ברכות ט , א !( "האוכל תרומה 8 שוגג - משלם קרן וחומש" ( משנה תרומות ו , א . ( 9 פעם אחת מופיעה הצורה "הרי שהיה עושה : " "הרי שהיתה נשאת וראת דם בשעת תשמיש - משמשת פעם ראשונה שנייה ושלישית" ( תוספתא נידה ח , א . ( השימוש בצורה החריגה הזאת , ולא בצורה הרגילה יותר "מי שהיה עושה" ( צורה משנית של "מי שעשה , ( " ייתכן שהוא בא לענות על צורך משולש : הבעת הפרפקטיות , ההימשכות על פני זמן ( הדורטיביות ) והחזרה על הפעולה ( האיטרטיביות . ( האספקט הפרפקטי דרוש לדין היכול לחול רק לאחר השלמת האירוע המתואר ברישה , האספקט הדורטיבי דרוש להבעת ההתרחשות הסימולטנית שברישה ( ראה בהמשך ) והאספקט האיטרטיבי דרוש גם הוא , כמוכח מהדין " משמשת פעם ראשונה שנייה ושלישית . " בארבעה מקרים מופיעה הצורה "היה עושה , " והסיבה לכך היא שצורה זו מביעה את אספקט ההימשכות בזמן , המאפשר תיאור התרחשות סימולטנית של שני אירועים או יותר ברישה . הסימולטניות של האירועים היא תנאי הכרחי לשימוש ב"היה עושה" בראשי פרקים -." היה קורא בתורה והגיע זמן המקרא - אם כיוון את לבו יצא , ואם לאו - לא האקדמיה ללשון העברית , מפעל המילון ההיסטורי ללשון העברית , המדור לספרות העתיקה . סימני ההתקנה מפורשים בחוברת "מדריך למשתמש , " תשנ"ח . . 8 בנדויד , לשון , עמ' 617 תולה את השימוש ב"מי שעשה" ברצף של פעולות עוקבות , כגון בדוגמה "מי שבירך ואחר כך נתמנה לו שופר" ( משנה ראש השנה ד , ט . ( ואולם אין הרצף עיקר , כפי שמוכיחות שתיים מחמש הדוגמאות שהובאו לעיל . אף מישור אינו מסכים עם בנדויד : "ההבדל בין 'העושה' ובין 'מי שעשה' שעמד עליו בנדויד ( שעו , ( צריך עיון מחודש . הצירוף 'מי שעשה' מפרש עבר , אבל 'העושה' לעולם סותם , ואינו מביע זמן" ( מישור , מערכת , עמ' 169 הערה . ( 21 ראינו לעיל שגם "מי שעשה '' ברישה פועלית סתמית היא צורה אל זמנית בדומה ל"העושה , " אלא הואיל והיא מביעה את האספקט הפרפקטי , ממילא היא קודמת לדין . . 9 צורת הנקבה "היתה נשאת" אינה מוציאה אותה מכלל צורת "היה עושה . '' כשההלכה הסתמית מוגבלת לנקבה , הפועל בא בצורת הנקבה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help