sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

הרישות הפועליות הסתמיות במשנה ובתוספתא משה אזר . 1 פתיחה חלק גדול מההלכות המופיעות במשנה ובתוספתא מנוסח במבנה תחבירי של רישה + סיפה . הרישה מביעה את הנידון או את המקרה ההיפותטי , והסיפה את הדין החל על הנידון או על המקרה . רישה כזאת עשויה להיות מורכבת למדי ובעלת 1 פנים רבות מבחינת המימוש התחבירי שלה . מאמר זה מתמקד ברישות הפותחות באחד הביטויים הסינונימיים שעיקרם "העושה ) " , " אם ) עשה , " "מי שעשה . " רישות אלה יכונו להלן "רישות פועליות סתמיות . " רישה כזאת היא בצורת פסוקית פועלית ( כולל פסוקית זיקה עצמאית או מועצמת , ( המציינת : . 1 היפותטיות , בניגוד לתיאור דברים שקרו בעבר או יקרו בעתיד ; . 2 סתמיות ( אימפרסונליות ) של הנושא התחבירי - כלומר הנושא של הפועל הפעיל 2 או הסביל חייב להיות אדם כלשהו , בלתי מוגדר ; . 3 אל זמניות של הפסוקית הפועלית - כלומר צורות העבר ההווה והעתיד של הפועל אינן מורות על זמנים ראליים , הנקבעים מנקודת ראותו של הדובר , אלא 3 בדומה לתארים ולשמות הן אדישות למושג הזמן . נוסף לתנאים אלה הפועל שבפסוקית חייב להישאר פועל גם בבואו בצורת ראה אזר , תחביר , עמ' , 161-157 וביתר הרחבה M . Azar , "The Conditional Clause in Mishnaic Hebrew " , Scripla Hierosolymitana , 37 , Jerusalem 1998 , pp . 58-68 " מי שהחשיך בדרך" ( משנה שבת כד , א ) אינו מכיל נושא סתמי . האדם הסתמי שמדובר בו יכול להיחשב למושא העקיף הווירטואלי : "מי שהחשיך לו בדרך . " וכך הוא הנוסח בתוספתא שבת יח , א . תפיסה זו אינה מנוגדת לתפיסה הרואה ב"העושה '' ביטוי "המתפרש עפ"ר לשעבר" ( מישור , מערכת , עמ' ( 166 אך "יכול להתפרש לעתיד לבוא '' ( שם , עמ' . ( 167 וזהו לדעתו ההבדל בין " החובל בחבירו חייב עליו משם חמשה דברים '' ( משנה בבא קמא ח , א ) לבין "השותה מים לצימאו או , ' שהכל נהיה בדברו" ( משנה ברכות ו , ח , ( שהראשון מורה על "לשעבר" והשני על העתיד לבוא , שהרי '' קודם שהוא שותה הוא מברך" ( מישור , שם . ( ואולם לדעתי מדויק יותר לומר שבשני המקרים מדובר כרישה אל זמנית שהדין לגביה אף הוא אל זמני , ורק ידע העולם ( ועולם ההלכה בכלל זה ) הוא שמורה לנו מה קודם למה בעולם הממשי . במקום אחר מישור אומר ש"העושה" "לעולם סותם ואינו מביע זמן '' ( ראה להל ן הערה , ( 8 כלומר גם הוא מבחין בין משמעות סמנטית לפרגמטית , הקשורה לידע חוץ לשוני .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help