sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק א' ספרות האגדה בין בבל לארץ ישראל ( ומעין מבוא לסידרת ההרצאות כולה ) " להלכה פנים זועפות , לאגדה פנים שוחקות . זו קפדנית , מחמרת , קשה כברזל , מידת הדין ; וזו ותרנית , מקילה , רכה משמן , מידת הרחמים ... כאן — אדיקות מאבנת , חובה , שעבוד ... וכאן — התחדשות מתמדת , חרות , רשות ... כאן — יבושת של פרוזה , סגנון מוצק וקבוע , לשון אפורה בת גוון אחד , שלטון השכל . וכאן — לחלוחית של שירה , סגנון שוטף ובן חלוף , לשון מנומרת בצבעים , שלטון הרגש . " במלים אלה תיאר המשורר חיים נחמן ביאליק במסתו "הלכה ואגדה" את ההבדל שבין שני ענפי היצירה העיקריים של חז"ל — ההלכה והאגדה . אנחנו נעסוק כאן בפנים השוחקות של יצירה זו , בספרות האגדה , כאשר מטרתנו העיקרית היא לסקור את העולם הספרותי והתרבותי המקיף את ספרות האגדה של חז"ל' זה הקודם לה מבחינת הזמן , זה שהוא בן תקופתה או זה שבא בעקבותיה . הסקירה מבקשת להדגים את הזיקות שבין עולם האגדה של חז"ל לבין הספרויות והתרבויות האחרות הסובבות אותה . ומכאן יובן , כי לא ספרות חז"ל כשלעצמה תהיה במרכז ענייננו , אלא העולם שבתוכו נוצרה והתקיימה . עם זאת , מן הראוי להקדים כמה דברי מבוא להבהרת המושגים -ספרות האגדה" ו"חז"ל , " ונפתח באחרון . חז"ל הוא כינוי כללי — ראשי תיבות שמשמעם : חכמינו זכרם לברכה — ומאוחר יחסית , המכוון לקבוצה לא גדולה של אנשים , מאות רבות או אלפים אחדים , חכמי התורה של עם ישראל , שחיו בעיקר בארץ ישראל ובבבל בין המאה הראשונה למאה השביעית שמינית לערך . מסגרת כרונולוגית זו , כך נראה לי לומר , פותחת בהלל

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help